Gemeenten gaan door met zero-emissiezones

Rijden jij of je medewerkers in een bestelauto of vrachtwagen? Dan gaat er vanaf 2025 iets belangrijks voor je veranderen: de zero-emissiezones komen eraan. Zero-emissiezones zijn speciale gebieden waar je niet meer naar binnen mag met je benzine- of dieselauto. De Tweede Kamer wilde de invoer graag uitstellen, maar gemeenten trekken hun eigen plan. Hoe bereid je je voor als ondernemer?

Wat zijn zero-emissiezones precies?

Een zero-emissiezone (ZE-zone) is een afgebakend gebied in een stad of gemeente waar alleen voertuigen emissievrije voertuigen mogen rijden. Dit zijn elektrische- en waterstofvoertuigen. Deze zones worden ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en zo bij te dragen aan de doelstellingen in het Klimaatakkoord.

De zero-emissiezones worden ingevoerd in drukke stedelijke gebieden waar luchtvervuiling een groot probleem is, vooral in de binnensteden. De invoering van deze zones maakt onderdeel uit van bredere maatregelen om steden duurzamer en leefbaarder te maken.

Voor jou als ondernemer betekent dit dat je niet meer in deze gebieden naar binnen mag, tenzij je overstapt op een elektrisch of waterstofaangedreven wagenpark. Doe je dit wel? Dan krijg je een boete.

Waar komen de zero-emissiezones?

Tussen 2025 en 2028 komen er zero-emissiezones in 29 gemeenten door het hele land. De regels gaan dus niet allemaal tegelijk in. De gemeenten waar de zero-emissiezones komen zijn: Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Schiphol, Utrecht, Zaanstad en Zwolle.
Voor jou als ondernemer is het belangrijk om te weten wat de plannen zijn in de regio waar je werkt, zeker als je in meerdere gebieden actief bent. Benieuwd wanneer de zero-emissiezones in jouw gemeente actief worden? Op deze kaart kun je dit per gemeente zien.

Wat speelt er tussen gemeenten en het kabinet?

In de landelijke politiek wil een meerderheid in de Tweede Kamer de invoering van zero-emissiezones uitstellen naar 2029, om ondernemers extra tijd te geven om zich aan te passen. Staatssecretaris Jansen heeft gesprekken gevoerd met gemeenten om een latere invoeringsdatum te overwegen, maar steden zoals Amsterdam en Rotterdam houden vast aan hun eigen plan voor 2025. De steden geven aan dat de voorbereidingen al jaren in volle gang zijn en dat de noodzaak voor betere luchtkwaliteit hoog is. Voor ondernemers is de verwachting dat de oorspronkelijke datum van 2025 zal blijven staan, aangezien gemeenten de bevoegdheid hebben om zelf beslissingen te nemen over deze zones.

Hoe bereid je je voor als ondernemer?

Met de invoering van zero-emissiezones is het voor ondernemers noodzakelijk om hun wagenpark te heroverwegen. Zo is het slim om te beginnen met een overzicht van welke voertuigen straks niet meer de zones in mogen. In sommige gevallen volstaat het om een paar voertuigen te vervangen door elektrische of waterstofaangedreven varianten, terwijl andere voertuigen buiten de zones kunnen blijven rijden. Ondernemers die afhankelijk zijn van levering binnen deze zones, kunnen overwegen om in fases over te stappen naar een emissievrij wagenpark of alternatieve levermethoden te onderzoeken.

Daarnaast is er een overgangsregeling die tot 1 januari 2030 ontheffingen biedt voor bepaalde voertuigen, zodat ondernemers tijdelijk met oudere voertuigen een zone kunnen binnenrijden. Dit kan ondernemers meer tijd geven om hun wagenpark te vernieuwen zonder direct alle voertuigen te moeten vervangen. Ook zijn er subsidies en belastingvoordelen beschikbaar voor de aanschaf of lease van emissievrije voertuigen, wat de overstap minder kostbaar kan maken. Het is wel belangrijk om te weten dat de SEBA-regeling (Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto’s) per 2025 stopt, dus als je nog gebruik wilt maken van deze subsidie, is het raadzaam om voor het einde van 2024 actie te ondernemen.