Wat moet op een etiket?

26 januari 2022

De VNV heeft een overzicht gemaakt van alle informatie die op een etiket moet en wanneer. Op deze manier is het voor elke visspecialist gemakkelijker en overzichtelijker!

Download het overzicht

 

dowloa

Van visboer naar visspecialist

40-jarige VNV bracht eerherstel

24 januari 2022

Op 25 januari is het precies 40 jaar geleden dat de Nederlands viskleinhandel zich verenigde in de VNV. Van Volendam tot Urk; alle neuzen gingen dezelfde kant op. Het leverde een volwaardige cao, erkenning van het vakmanschap en een sterk fundament ter promotie op. “De visboer is een visspecialist geworden, daar ben ik trots op.”

Jaap Koning en Hille de Graaf stonden destijds aan de wieg van de vereniging. Sterker nog, de twee collega’s, uit respectievelijk Volendam en Bunschoten-Spakenburg, timmerden die wieg eigenhandig in elkaar. Koning: “De visboer ging bijna kopje-onder in die tijd. Onze vaders hadden het als straatventers al zwaar, maar aan het begin van de jaren 80 kregen ze ineens te maken met een verrassende tegenwind. Er kwam kritiek op de verkoop van verse vis. Consumenten zouden voor hun eigen gezondheid eigenlijk alleen nog maar diepvriesvis moeten kopen. Bij het productschap waren ze in alle staten, kreeg ik met een telefoontje te horen. Ze hadden een tegenbeweging nodig, een vereniging van handelaren. Nou, die hadden wij in Volendam: St. Antonius. Daarmee konden we een vuist maken tegen dat negatieve advies. Gerechtelijke stappen zetten zelfs. De Graaf vervolgt: “In Spakenburg hadden we toen nog geen collectief, waardoor we noodgedwongen ineens kwamen te spreken over een landelijke vereniging. Die saamhorigheid was op dat moment vrij bijzonder, in een sector waarin iedereen tot die tijd vooral zijn eigen gang ging. Je kon dan misschien naast elkaar op een markt staan, samenwerken was er nog niet bij. Integendeel, de visboeren zaten elkaar eerder met messen achterna, haha.”

Om het negatieve tij te keren en het consumentenvertrouwen te behouden, werd de markt verkend. De lokale ad-hoc verenigingen werden aan tafel genodigd en collectief werden plannen gesmeed om de sector collectief naar een hoger niveau te tillen. Koning: “Dat zijn zeker in het begin lange vergaderingen geweest. Met harde woorden en vuisten op tafel, maar uiteindelijk wisten we binnen de VNV de meeste handelaren te overtuigen. Kijk, er was feitelijk niets geregeld voor de detaillist. Vooruit, een klein vangnet, omdat er geen cao bestond, maar dat stelde weinig voor. Het was dan ook vooral organiseren, reorganiseren en heel veel praten. Wij zaten geregeld in Den Haag, maar ik heb ook heel wat ambtenaren van het ministerie over de vloer gehad. Ze wilden meelopen om een idee te krijgen. Nou, daar had ik ze vrij snel overtuigd van ons vakmanschap.”

De Graaf: “Het gevolg was dat we als landelijke club konden samenwerken met het Visbureau en een zetel kregen in het toenmalige productschap. Zo konden onze leden letterlijk meepraten over de sector en werden bijvoorbeeld haringcampagnes landelijk gecoördineerd. Dat scheelt een detaillist veel geld en gedoe.

Ook het koelprotocol heeft veel tijd en energie gekost. Daar zat niet iedereen op te wachten, maar wanneer je gaat voor vakmanschap en kwaliteit, moet je zaken als veiligheid en hygiëne meenemen.

Datzelfde geldt voor haring ter plaatse schoonmaken en vis ter plaatse bakken. Daarmee maken we het verschil als branche. Internationaal ook, want probeer in Frankrijk maar eens zo’n schoongemaakte haring of gebakken scholletje te kopen…”

Er kwam een vakopleiding voor de sector, een sterke cao én een pr-budget om zo nu en dan flink aan de reclamebel te trekken. De visbroeders van het eerste uur, Koning en De Graaf, hebben zich meer dan dertig jaar voor de VNV ingezet en beschouwen het vak nu als ereleden op een afstandje. Het is de gedeelde trots die overheerst, maar er knaagt ook nog iets bij ze.

“Het stigma?” De Graaf laat de schouders en mondhoeken zakken. “Eerlijk? Met zoveel prachtige vis uit onze rivieren, meren en zeeën, is de consumptie bijna gênant bescheiden. Vis is duur, vis ruikt, vis is lastig om te bereiden; ik hoor het al een halve eeuw. Alle leden van de VNV kunnen roepen wat ze willen, maar het wetenschappelijke verhaal over de gezondheid van vette vis en de culinaire mogelijkheden van vis overtuigen de consument heel moeilijk.” Koning knikt: “Klopt. Het is een frustratie. Kijk, kibbeling is een gouden greep geweest om kinderen te bereiken, maar hoe laten we de volgende generatie ook de andere vissoorten bereiden? Ook haring is wat de jeugd betreft een lastig product. Om die vergrijzing van onze klanten maak ik me wel eens zorgen, ja. Ik denk dat de VNV daar flink voor zal moeten blijven strijden, net als voor het contact met de achterban. De positieve boodschap en de liefde voor vis moeten we allemaal blijven herhalen.”
“Ook de liefde voor de klant gaat door de maag, Jaap. Haha.”

Van visboer naar visspecialist

VNV is lid van MKB-Nederland

19 januari 2021

Om de lobby van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten verder gestalte te geven, is de VNV sinds 1 januari 2022 lid van MKB-Nederland.

Op deze manier wordt voor diverse onderwerpen zoals wet- en regelgeving de belangenbehartiging van de VNV versterkt door samenwerking met andere brancheorganisaties. In de vereniging MKB- Nederland werkt de VNV  samen met tientallen brancheorganisaties om zo een krachtiger lobby te hebben in Den Haag en Brussel.

Door het lidmaatschap van MKB-Nederland krijgt ieder lid van de VNV de beschikking over een extra grote hoeveelheid kennis over onderwerpen die rechtstreeks betrekking hebben op het midden- en kleinbedrijf.

Op de contributienota van de VNV die je jaarlijks ontvangt, worden de kosten voor het lidmaatschap van de koepelorganisatie MKB-Nederland doorbelast. Voor 2022 worden de kosten voor het lidmaatschap uit eigen middelen betaald. Maandelijks ontvangt ieder lid bovendien het MKB-magazine Ondernemen! 

mkb-vlag-500

Houd vinger aan de pols met regelmatige zelftesten

Medewerkers met klachten kunnen -zoals altijd - gratis terecht bij de GGD. Om in jouw bedrijf vinger aan de pols te houden, kan jij jouw medewerkers regelmatig een preventieve zelftest laten afnemen. Dat kan bij klachten, maar juist ook zonder klachten. Via VNV kan je die zelftests tegen een gereduceerd tarief kopen.

 

Zelftest geen alternatief voor de GGD

De zelftests zijn zeer betrouwbaar, maar het afnemen ervan is minder betrouwbaar. Zelftests zijn dus geen vervanging van een GGD-test. Belangrijk is dat mensen zich aan de instructie van de zelftest houden, de test goed interpreteren en eerlijk zijn over de uitslag. En het is een momentopname, dus belangrijk om de test regelmatig te herhalen. 

 

Let op als je zelftests gebruikt

Als je zelftests gebruikt: bij een positieve uitslag (besmet) is het advies altijd om direct een testafspraak te maken bij de GGD om een besmetting te bevestigen of uit te sluiten en uiteraard de richtlijnen van het RIVM te volgen. Bij een negatieve uitslag (niet besmet) is het advies om je te blijven houden aan alle geldende coronamaatregelen.

 

Zelftests met ledenvoordeel

Als je zelftests wilt gaan gebruiken, kan je met onze kortingscode de bekende Acon Flowflex SARS-CoV-2-antigeen zelftest aanschaffen tegen een gereduceerd tarief van € 9,50 per 5-pack. Check Mijnvisstartpunt voor de branchecode.

 

VNV sluit elke aansprakelijkheid, direct of indirect, door verkeerd gebruik of interpretatie van de test uit.

 

Spoedtest.nl

Naast de zelftesten kan je ook nog steeds gebruik maken van het aanbod van VNV in samenwerking met Spoedtest.nl. 

 

Houd vinger aan de pols met regelmatige zelftesten

Korting op zorgverzekering 2022

15 december 2021

Besparen op je zorgverzekering zonder dat je in hoeft te leveren op goede zorg. Dat kan eenvoudig door gebruik te maken van het collectief voor VNV leden.

VNV Risk heeft met de grootste verzekeraars een overeenkomst gesloten waardoor je tot 5% korting krijgt op de basisverzekering en tot 20% op de aanvullende verzekeringen. Hierdoor bespaar je al snel tot 60 euro per persoon op de basisverzekering, het voordeel op de aanvullende verzekeringen komt hier nog bij.

Vergelijken en afsluiten?
Om de verschillende verzekeraars eenvoudig te vergelijken kun je gebruikt maken van een vergelijker. Klik hier voor de vergelijker en voor meer informatie.

Overstappen?
Wil je overstappen? Overstappen mag tot 31 januari 2022. Vergeet niet dat je vóór 31 december jouw oude zorgverzekering moet hebben opgezegd.

Ook als je niet van zorgverzekeraar wilt wisselen kun je overstappen naar het collectief voor VNV leden en zo gebruik maken van de korting. Een telefoontje naar jouw zorgverzekeraar is voldoende. Klik hier voor de telefoonnummers en de door te geven collectiviteitsnummers.

europese-bankbiljetten-en-munten-500

Corona-gerelateerde klachten? Doe een zelftest of ga naar de GGD

3 december 2021

Vanaf 3 december is het advies bij LICHTE corona-klachten: doe een zelftest of ga naar de GGD. Bij een positieve zelftest is een GGD-test altijd nodig. Dus, heb je klachten? Dan kun je of naar de GGD gaan of een zelftest doen. Belangrijk is dat je dit zo snel mogelijk na het ontstaan van de klachten doet. De overheid verwacht dat met dit advies meer mensen zich testen bij klachten. 

Is de uitslag van de zelftest positief? Dan dien je alsnog een GGD-test doen om de uitslag te bevestigen. Als de uitslag van de GGD-test ook positief is, start de GGD het bron- en contactonderzoek op. Daarnaast heb je een GGD-test nodig om een herstelbewijs te krijgen. 

Als de uitslag van de zelftest negatief is, blijft het belangrijk dat je je houdt aan de basisregels, zoals handen wassen en afstand houden. Een negatieve zelftest sluit corona immers niet 100% uit. Blijven de klachten aanhouden, dan is het belangrijk om de volgende dag opnieuw een zelftest te doen. Worden de klachten erger, of ervaren mensen reuk- of smaakverlies, dan is het nodig om toch een afspraak te maken bij de GGD.  

Sneltest via Spoedtest.nl

VNV werkt weer samen met Spoedtest.nl. Heb jij of heeft een medewerker coronaklachten? Dan kun je een corona sneltest (antigeen) via spoedtest.nl laten uitvoeren. Binnen 30 minuten heb je dan de uitslag. Uiteraard kun je zelf ook gebruik maken van deze dienst. Als VNV- lid betaal je slechts € 23,95 per test (exclusief btw).  Wanneer je je medewerkers wilt laten testen, moeten ze de speciale branchecode gebruiken. Deze kun je vinden op Mijnvisstartpunt onder Nieuws. Of stuur een e-mail naar info@visspecialisten.nl

Corona-gerelateerde klachten? Doe een zelftest of ga naar de GGD

Vers van de pers: allergenenboek

2 december 2021

De Vereniging Nederlandse Visspecialisten (VNV) heeft voor jou als VNV-lid een nieuwe allergenengids uitgebracht. Deze is in de kennisbank op Mijnvisstartpunt te vinden. In week 48 ontvang je per post het allergenenboek en een sticker voor in de viswinkel. Hiermee kun je aan jouw klanten laten zien dat deze om allergeneninformatie kunnen vragen bij jou als visspecialist.

Uit onderzoek is gebleken dat de visspecialisten nog niet altijd goed voldoen aan de richtlijnen voor het verstrekken van deze allergeneninformatie. Bij een meting kwam naar voren dat slechts 39 procent van de visspecialisten voldoet aan deze richtlijnen. Het gemiddelde percentage dat voldoet bij de versspeciaalzaken is 53 procent. De vishandel doet het dus niet goed.

De wet op het vermelden van allergenen op niet-voorverpakte levensmiddelen is sinds enige tijd van kracht. De wet verplicht een visspecialist om de consument te informeren over de mogelijke 14 allergenen in onverpakte producten. De 14 allergenen zijn: gluten, weekdieren, vis, schaal- en schelpdieren, melk, noten, selderij, soja, sulfiet, mosterd, sesam, ei, pinda’s en lupine.

Zorg verder voor betrouwbare leveranciers die duidelijk zijn over welke ingrediënten ze gebruiken. Een allergeen kan gevaarlijk zijn voor iemand die daar gevoelig voor is.  Je moet kunnen vertrouwen op de informatie die jouw leverancier verstrekt. Want uiteindelijk ben jij als visspecialist verantwoordelijk voor de informatie die aan de consument wordt verstrekt.

Hoe moet de allergeneninformatie geven worden?
De wijze waarop allergeneninformatie moet worden verstrekt, is de keuze van de visspecialist en moet passen bij het type bedrijf. Hiervoor zijn twee manieren die je kunt kiezen: mondeling of schriftelijk/digitaal. Voorwaarde is dat de allergeneninformatie schriftelijk of digitaal in het bedrijf aanwezig is voor het personeel en de controlerende instantie. Daarnaast moet in de winkel duidelijk zichtbaar worden vermeld waar de allergeneninformatie over de producten voor de consument beschikbaar is. Gebruik hiervoor de sticker die je hebt ontvangen. 

Vers van de pers: allergenenboek

Wat betekenen de huidige maatregelen voor jou?

29 november 2021

De huidige maatregelen hebben gevolgen voor de visspecialisten met gedeelte voor directe consumptie:

  • Heb je een restaurantgedeelte of mogelijkheid dat klanten een visje direct kunen consumeren? Deze moet gesloten zijn om 17.00 uur. De winkel mag open zijn tot 20.00 uur. Afhalen in het restaurantgedeelte is toegestaan na 17.00 uur. 
  • Coronatoegangsbewijs dien je te checken van gasten voor het restaurantgedeelte. Gasten dienen ook een mondkapje te dragen. Deze mag afgezet worden als men aan tafel zit.
  • In het horecagedeelte geldt dat 100% van de 1,5 meter capaciteit gebruikt kan worden, dit komt in de praktijk neer op 1/3 van de reguliere capaciteit. Zo is het voor bezoekers mogelijk om afstand te houden.
  • Heb je ruimte voor directe consumtie bij je verkoopwagen? Ook hier dien je te zorgen dat klanten op 1,5 meter afstand van elkaar staan.

Download handige posters:

Afstand houden

Mondkapje

poster-afstand-houden

Corona sneltest voor slechts €23,95 (ex. BTW)!

23 november 2021

VNV werkt, net als eerder dit jaar, samen met Spoedtest.nl. Dankzij deze samenwerking kan jij (of jouw medewerkers met coronaklachten) een corona sneltest (antigeen) laten uitvoeren. Binnen 30 minuten heb je de uitslag. Bij een negatieve testuitslag kunnen je medewerkers dus snel weer aan het werk en voorkom je dat je ze dagen kwijt bent. En dat is prettig, zeker in de drukste periode van het jaar!

Speciale kortingscode voor VNV-leden
VNV-leden betalen slechts €23,95 per test (excl. BTW; €28,98 incl. BTW) i.p.v. het normale tarief van €39,95. Via onderstaande link kan je een afspraak maken. Check Mijnvisstartpunt voor de branchecode.

KLIK HIER VOOR HET MAKEN VAN EEN AFSPRAAK

De overheid heeft in maart 2021 een tijdelijke financiële regeling in het leven geroepen voor bedrijven, die hun werknemers preventief en zo nodig frequent willen laten testen als thuiswerken geen optie is. De VNV heeft in samenwerking met Spoedtest.nl hiervan gebruik kunnen maken. De regeling liep tot en met 31 mei 2021 en is dus nu niet meer van toepassing. 

Altijd een testlocatie in de buurt!
Spoedtest.nl heeft meer dan 120 testlocaties in Nederland. Er zit er dus altijd 1 bij jou in de buurt waar je snel terecht kan. En binnen 30 minuten na testen ontvang je de uitslag al per e-mail.

microscoop-500

Nieuwe betaalpassen zorgen voor aanpassingen betaalautomaten

1 november 2021

Vanaf midden 2023 maken de miljoenen Maestro- en Visa-betaalpassen in Nederland plaats voor nieuwe pinpassen. Dat betekent dat (bijna) alle betaalautomaten in winkels volgend jaar aangepast of vervangen worden.

Wat betekent dat voor jou?

Voor jou als ondernemer betekent dat je je pinautomaten moet updaten of vervangen. In 95% van de gevallen gaat het om een update. De Nederlandse Banken en betaalinstellingen passen hun processen en systemen aan zodat ondernemers kaarten van Debit Mastercard en Visa Debit flexibel kunnen accepten. Zij bieden de mogelijkheid om bestaande contracten voor Maestro en V PAY om te zetten, uit te breiden of aan te vullen voor de acceptatie van andere kaartsoorten, waaronder met name Visa Debit en Debit Mastercard. Vanuit hen ontvang je meer informatie over wat dit voor jouw contract betekent.

Waarom nieuwe betaalpassen?

In veel Nederlandse winkels kun je nu alleen betalen met een betaalpas van Maestro of V PAY. Klanten met kaarten van Debit Mastercard en Visa Debit kunnen daar alleen contant betalen. Nederland wordt daarmee steeds meer een uitzondering in Europa. Elders in Europa kunnen klanten meestal wel pinnen met deze debitkaarten van Visa en Mastercard. 


Betaalvereniging Nederland geeft aan dat onder andere ABN AMRO, ING en Rabobank hun klanten vanaf begin volgend jaar de nieuwe versie van de betaalautomaat aanbieden die geschikt is voor de nieuwe pinpassen.

Neem contact op met jouw bank of betaalinstelling als je vragen hebt wat dit voor jouw betaalautomaten betekent.

pinapparaat-500

Omnia staat voor mij klaar

1 november 2021 (sponsorbericht)

"Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over de manier waarop Omnia Connect met haar klanten omgaat. De organisatie is flexibel en zorgt ervoor dat een probleem snel wordt opgelost. Ik heb een vast contactpersoon; ik hoef maar een vraag te stellen of hij gaat er achter aan."

Bert van Traiterie en visspecialiteiten Noordzee heeft Omnia Connect ontdekt als oplossing voor zijn internetverbinding. "Sinds ik wat kleine problemen heb gehad met mijn verbinding, wilde ik graag weten hoe de verbinding in mijn zaak geregeld is. Romano van Omnia Connect belde mij op het juiste moment om te vertellen dat we het internet en telefonie veel efficiënter kunnen inrichten. Dat interesseerde mij natuurlijk wel. Zeker toen hij mij vertelde over de snelheid en 4G back-up van Omnia Connect. Wanneer ik een storing heb, schakelt deze automatisch over naar een 4G verbinding. Zo ben ik dus altijd online!"

"Daarbuiten om ben ik uitstekend geadviseerd voor mijn camerasysteem. Tot op heden heb ik geen moment spijt gehad van mijn investering. Zo kan ik live mee kijken als ik op kantoor zit, maar ook als ik niet op de zaak ben kan ik live mee kijken. In mijn kantoor heb ik hem altijd aan staan, ideaal als het wat drukker begint te worden!"

Download de folder en ontdek wat Omnia voor jou kan doen.

 

 

 

omnia

Epos introduceert een nieuw salademerk: Bieze Deli!

18 oktober 2021 (sponsorbericht)

Epos introduceert vanaf 11 oktober een nieuw salademerk: Bieze Deli! Waarom vraag je je af? Vanwege de grote vraag naar maaltijdsalades hebben wij in samenwerking met Bieze het salademerk Bieze Deli ontwikkeld. Als aanvulling op ons assortiment kruiden, marinades, sauzen en salades zijn deze maaltijdsalades een mooie toevoeging aan de lijst heerlijkheden van Epos!

Bieze Deli bestaat uit een ruim assortiment heerlijke salades- en saladesauzen. Niet alleen door de pure smaken, grove texturen en mooie ingrediënten zijn de producten van Bieze Deli zo goed. Ook dankzij de samenwerking en creativiteit van de Bieze Food productontwikkeling en ambachtelijke ondernemers is er een mooi en heerlijk assortiment ontstaan. What you see is what you get, zonder fratsen maar met de beste ingrediënten!

De producten van Bieze Deli smaken als huisgemaakt en omdat de versspecialist de salades en saladesauzen kan verrijken met eigen mooie, verse producten kan er een eigen twist aan gegeven worden. Het assortiment is divers en dat maakt de producten fijn om mee te werken.

Benieuwd naar deze nieuwe saladetoppers van Epos? Kijk dan op de website www.epos-specerijen.nl voor een inspirerende receptenbrochure of neem contact op met het Epos sales support team via 033-2475680 of mail naar ambacht@epos-specerijen.nl

Basis-selderij-salade-1LR

Inspirational 2021 op 25 en 26 oktober

12 oktober 2021

Op 25 & 26 oktober 2021 toveren toonaangevende
leveranciers de locatie van RATIONAL om
tot een inspiratietheater voor visspecialisten,
slagerijen, poeliers, traiteurs, AGF-specialisten en
andere maaltijdproducerende winkels en bedrijven.

Volg op het podium de verschillende sessies
waarin leveranciers jou meenemen in hun wereld.
Nieuwe producten, inspiratie, verpakkingen voor
de feestdagen en heerlijke gerechten.

Graag nodigen we jou uit voor dit inspirerende
evenement. Om gratis toegang te krijgen vragen
we jou alleen om de registratie te doorlopen.
Registratie vooraf is verplicht (registreren aan de
deur is niet mogelijk). We vragen je een coronatoegangsbewijs te tonen aan de deur. 

Meer informatie en het volledige programmaga naar de website inspirational.nl. Je kunt je hier
ook registreren.

Facebook-post-visspecialist

Workshops online marketing voor visspecialisten

29 september 2021

Consumenten zoeken online naar de visspecialist in de buurt. Het is dus belangrijk dat je goed vindbaar bent, dat je website op orde is en misschien zelfs wel een webshop. Wil je een stap maken in je online marketing? Meld je dan snel aan voor de gratis workshops van Google Digitale Werkplaats!

Bekijk hier het gehele aanbod en meld je kosteloos aan voor een van de online sessies. Wacht niet te lang, want deze sessies worden alleen aangeboden tussen 18 en 28 oktober.

Google wil graag visspecialisten,. slagers, bloemisten, groentemannen en bakkers ondersteunen om in het huidige (online) ondernemersklimaat succesvol te zijn. Dit doet Google door middel van producten en trainingen, zodat iedereen straks de digitale vaardigheden heeft om alles uit het internet te halen. Daarom worden er vanaf 18 tot en met 28 oktober speciaal voor ondernemers uit deze branches kosteloos workshops, masterclasses en coaching sessies in online marketing aangeboden.

Wat leer je?

De workshops gaan over onder andere gaan het inrichten en optimaliseren van een Bedrijfsprofiel op Google, hoe je goed gevonden wordt in zoekmachines ( zoekmachineoptimalisatie (SEO)) en krijg je inzicht hoe jouw website wordt bezocht. Door hiermee aan de slag te gaan kun jij ervoor zorgen dat jouw winkel online beter vindbaar én zichtbaar is. Heb je na het volgen van een van de sessies extra verdieping of hulp nodig? Plan dan een gratis 1-op-1 coachingsessie in met een van de Digitale Werkplaats-trainers.

Wil je nu al aan de slag?

Check hier alvast de online tools, zoals het Bedrijfsprofiel op Google Stappenplan om in 6 stappen beter vindbaar en zichtbaar te worden in Google.

Facebook-1

Deze week: Bewuste Visweek

21 september 2021

Van 27 september tot en met 3 oktober 2021 organiseren Aquaculture Stewardship Council (ASC) en Marine Stewardship Council (MSC) de volgende editie van de Bewuste Visweek. Doel: duurzame visvangst en verantwoorde viskweek onder de aandacht brengen. Hoe doe je mee?

Tips voor sociale media

  • Plaats een foto van jezelf met het receptenboekje of een foto van het receptenboekje dat bijvoorbeeld op de toonbank in jouw winkel ligt.  Dit boekje heb je ontvangen als je vis met MSC- of ASC-keurmerk verkoopt. 
  • Kom je deze week MSC- en/of ASC-gecertificeerde vis bij ons kopen? Dan ontvang je er bovenstaand gratis boekje bij. Hier staan verhalen in over de positieve impact van duurzame visserij én een paar heerlijke recepten. Het boekje is onderdeel van de Bewuste Visweek, die georganiseerd wordt door de MSC en ASC. Met onze duurzame vis en het receptenboekje creëer jij zo zelf gemakkelijk een goed verhaal op je bord. 
  • Uiteraard doe jij ook mee aan de Bewuste Visweek! Dit doe je door ASC- of MSC-gecertificeerde vis bij ons te kopen. Daar krijg je direct het bovenstaande boekje gratis bij. Hierin vind je verhalen over de positieve impact van duurzame visserij én een paar heerlijke recepten. Zo kun je zelf met duurzame vis een goed verhaal op je bord maken. 

Vul zelf in of je MSC-gecertificeerde, ASC-gecertificeerde of beide soorten vis-, schaal- of schelpdieren verkoopt.

Bijpassende hashtags voor bij de post:
#BewusteVisweek #GoedVerhaalOpJeBord #MSCkeurmerk #ASCkeurmerk
 

Meer inspiratie

Extra posts

Visquiz voor Instagram

Caroussel voor Facebook

 

BVW

Wijziging tarieven muzieklicenties

15 september 2021

Vanaf 2021 worden de tarieven voor muzieklicenties via SENA verhoogd. Dit is het gevolg van een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie.

Wat is er aan de hand?

De Nederlandse wetgever ging ervan uit dat een billijke vergoeding voor gebruik van muziek alleen verplicht was te verstrekken aan inwoners van de EU. Het Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat een dergelijke vergoeding ook moet worden verstrekt aan muziekmakers buiten de EU. En dus moet SENA veel meer artiesten een vergoeding verstrekken.

Akkoord

Over de gevolgen van de wetswijziging en de exacte juridische gevolgen van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie verschillen Sena en het bedrijfsleven - vertegenwoordigd door de Commissie Auteursrecht van MKB-Nederland en VNO-NCW - van mening. Juridisch is het behoorlijk ingewikkeld: er zijn veel internationale verdragen en wetgeving die over auteurs- en naburig recht gaan. Partijen weten op voorhand dat een juridische procedure erg lang gaat duren, heel veel geld gaat kosten en dat de uitkomst bovendien onzeker is. Voor geen van de partijen is dit een aantrekkelijk perspectief. Daarom zijn de Commissie Auteursrecht en Sena met elkaar in gesprek gegaan om tot een (tijdelijke) oplossing te komen.

Na onderhandelingen in juli 2021 is er is een akkoord bereikt. Dat betekent dat de tarieven van SENA in 2021 en in 2022 jaarlijks stijgen met 12,5%, zodat er cumulatief in 2022 een toeslag geldt van 26,6% ten opzichte van 2020. Over een eventuele stijging in 2023 wordt op een later moment gesproken.

De tariefsverhoging is het gevolg van een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Dit hof heeft de Europese wetgeving op dit gebied toegepast. De Commissie auteursrecht gaat daarom in Europa lobbyen voor een wetswijziging ten aanzien van de te verstrekken vergoedingen. Om die reden factureert SENA de tariefsverhoging als aparte toeslag; bij een eventuele wetswijziging kan deze toeslag direct worden stop gezet.

Meer informatie lees je hier op de website van Sena.

muziek-500

VNV stelt Janneke Keuning aan als nieuwe operationeel directeur

31 augustus 2021

Janneke Keuning is per 1 september 2021 door het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) aangesteld als de nieuwe operationeel directeur. Keuning (57) is momenteel werkzaam als onderwijsmanager bij SVO Vakopleiding Food. Daarvoor heeft ze diverse leidinggevende functies bekleed in de retail en de voedingsindustrie.

Opvolger Karel van den Heuvel

Janneke Keuning volgt Karel van den Heuvel op die per 1 september is aangesteld als Global Commercial Director bij het Belgische moederbedrijf van Graaggedaan.nl. VNV-voorzitter Adriaan van Moort is verheugd met de komst van de nieuwe operationeel directeur: “Janneke brengt veel kennis en ervaring met zich mee. We zijn ervan overtuigd dat zij de juiste persoon is om de vereniging en de sector de komende jaren naar een nog hoger niveau te brengen.”

Mooie toekomst voor de sector

Janneke Keuning ziet een mooie toekomst voor de visdetaillisten in Nederland: “Met een kwalitatief en breed aanbod van verse vis, gemaksproducten en traiteurproducten kan de visspecialist écht het verschil maken. Ik zie voor VNV een grote rol weggelegd in enerzijds de belangenbehartiging en anderzijds in ledenservices die het ondernemerschap versterken. Ik heb enorm veel zin om hier mijn steentje aan bij te gaan dragen!”

janneke

Ledenvoordeel: mobiel bestellen met de app Dorst

3 augustus 2021

Graaggedaan.nl komt met iets nieuws voor leden van VNV met een terras, lunchroom en/of restaurant: de dorst app.

Hoe werkt het?
Gasten scannen een QR code op tafel en komen zo direct in jouw digitale menukaart terecht. Daar selecteren ze de producten die ze willen bestellen en kunnen ze bovendien direct afrekenen via Ideal. Deze werkwijze is hip, coronaproof én kostenefficiënt!

Ledenvoordeel
Leden van VNV krijgen hun licentiekosten het eerste jaar helemaal voor niets. Ze betalen alleen de transactiekosten van € 0,17 per Ideal betaling. Scan de QR code en ervaar zelf het gemak. Aanmelden of meer informatie? Check de website https://dorst.app.

dorstapp

VNV en CVAH bereiken cao-akkoord met CNV Vakmensen

12 juli 2021

Werkgeversorganisaties VNV en CVAH hebben een akkoord bereikt met vakbond CNV Vakmensen over een nieuwe cao voor de visdetailhandel. De oude cao liep eind vorig jaar af, maar als gevolg van corona waren de onderhandelingen uitgesteld tot dit voorjaar. De gesprekken verliepen met veel wederzijds begrip. Beide kampen zijn tevreden over de uitkomst van de onderhandelingen. Er is een mooie balans gevonden tussen het creëren van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor medewerkers enerzijds en het beperken van de lasten voor werkgevers anderzijds. De nieuwe cao heeft een looptijd van 3 jaar (van 1-1-2021 t/m 31-12-2023). In dit bericht lees je de belangrijkste wijzigingen.

Loonsverhoging

De lonen worden tijdens de looptijd van de nieuwe cao op 3 momenten verhoogd. Per 1 juli 2021 met 2,5%. Per 31 december 2021 worden de lonen verhoogd met 2%. En per 1 januari 2023 met 1,5%.

Nieuw functie- en loongebouw

In de afgelopen tijd is er in samenwerking met EVZ een nieuw functie- en loongebouw ontwikkeld. Aanleiding was de constatering dat de referentiefuncties uit de oude cao niet meer aansloten bij de praktijk. Het nieuwe functie- en loongebouw wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. Dit houdt o.a. in dat werkgevers met hun bestaande werknemers in gesprek moeten om de juiste nieuwe inschaling te gaan bepalen. In de komende maanden volgt hierover uitgebreide communicatie vanuit VNV. Advies aan de werkgevers: plan de gesprekken met je werknemers over dit onderwerp tijdig in.

Overige bepalingen

Naast de bovengenoemde zaken, zijn er voor de nieuwe cao ook afspraken gemaakt over de volgende onderwerpen:

  • Individuele leerrekening
  • Persoonlijk opleidingsbudget
  • Maaltijdvergoeding
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Arbeidstijden
  • Twee ploegensysteem
  • Loopbaancheck
  • Financieel advies
  • Wet Wieg

De exacte afspraken over deze onderwerpen kun je lezen in het onderstaande document met het complete akkoord. Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met het secretariaat van VNV via e-mailadres info@visspecialisten.nl of telefoonnummer 085-0778140.

1K9A4368

Definitief akkoord cao visdetailhandel

Duurzame inzetbaarheid in beeld brengen

6 juli 2021

Werken in de visdetailhandel betekent lange werkdagen en fysiek zwaar werk. Hoe zorg je er samen voor dat je je werk dat je met liefde uitvoert, tot je pensioen kunt volhouden? Cao-partijen VNV en CNV Vakmensen zijn samen met SPDI aan het werk gegaan om duurzame inzetbaarheid vorm te geven. Het is belangrijk om continu voor ogen te houden voor wie je regelingen ontwikkelt en afspraken maakt. Daarom zijn Greet, Aad en Adri in het leven geroepen. Dit zijn drie fictieve werknemers, zogenaamde persona’s, die symbool staan voor de vakbekwame en enthousiaste visspecialisten in onze branche. 


Duurzame inzetbaarheid staat al lang op de agenda van de cao-partijen. Om gezond en fijn te blijven werken, is het verstandig om specifieke oplossingen voor onze branche te ontwikkelen. SPDI ondersteunt de cao-partijen op dit onderwerp. Om een goed beeld te krijgen van de markt en de medewerkers, zijn gesprekken gevoerd met ondernemers, de vakbond en medewerkers. Uit de gesprekken kwam naar voren dat medewerkers graag werken met vis en plezier hebben in hun werk. Naast de bekende langdurige fysieke belasting die het vak met zich meebrengt, heeft de branche ook te maken met veranderingen in de markt en de klantvraag. Daarnaast kwam naar voren dat jonge medewerkers behoefte hebben aan een betere werkprivébalans en ontwikkelperspectieven. Bij oudere medewerkers groeit de wens om werkzaamheden af te bouwen, door toenemende fysieke klachten. 


De behoeften die uit deze gesprekken naar voren kwamen, zijn vertaald naar drie fictieve medewerkers (persona’s): Greet (40-50 jaar), Aad (rond de 30) en Adri (60+). Ieder met zijn of haar eigen kenmerken én knelpunten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Het is een praktische vertaling van het onderzoek en advies naar de werkvloer. En dat is een schot in de roos. Greet, Aad en Adri spreken tot de verbeelding wat ervoor zorgt dat werknemers zich herkennen, werkgevers hun werknemers herkennen en cao-partijen beleid goed kunnen laten aansluiten. 

Hoe ziet dit er dan uit?
Per persona  zijn knelpunten benoemd en hieraan is een praktische aanpak gekoppeld. Denk hierbij aan minder uren per dag werken voor ‘Greet’, tot een leergang leidinggeven in de toekomst voor ‘Aad’. En voor ‘Adri’ is het wellicht wenselijk dat hij in staat wordt gesteld om vervroegd te stoppen met werk, mét financiële ondersteuning. Naast gerichte interventies, zijn ook inspiratiekaarten ontwikkeld met sectorbrede, toekomstbestendige oplossingen om gezond te blijven werken. Op deze manieren wordt een brug geslagen van advies naar concrete hulpmiddelen, geeft het werkgevers en werknemers grip en motivatie om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid op de werkvloer. 

VNV, als één van de cao-partijen, is erg blij met deze stap. Het zorgt ervoor dat het begrip van duurzame inzetbaarheid beter wordt en het zorgt ervoor dat werkgevers en werknemers samen hier goed mee aan de slag kunnen. Het maakt het concreet, behapbaar en toepasbaar. We hopen op deze manier onze werkgevers te ondersteunen in dit proces. Duurzame inzetbaarheid staat op de agenda bij de lopende cao-onderhandelingen. 
 

aandekant-500
vertrouwenspersoon

Externe vertrouwenspersoon voor werkgevers en werknemers in de visdetailhandel

5 juli 2021

Wist je dat bedrijven verplicht zijn om werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting? Werknemers kunnen op hun werk geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Het is prettig als een getroffen werknemer met zijn problemen terecht kan bij een vertrouwenspersoon.

Bij kleine bedrijven, zoals bij veel visdetaillisten, is het lastig een vertrouwenspersoon in de eigen organisatie aan te wijzen. Daarom faciliteert de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) vanaf nu een externe vertrouwenspersoon waar werkgevers en werknemers uit de sector kosteloos contact mee kunnen opnemen.

Aanleiding
Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.

Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:
•    agressie en geweld
•    seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten
•    pesten
•    discriminatie

De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit:
•    Het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
•    Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
•    Het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
•    Het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming.
•    Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator.
•    Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
•    Het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
•    Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag.

Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.

Even voorstellen
Inge Van der Kroon – Oosterveen is met ingang van 1 juli 2021 door VNV aangesteld als extern vertrouwenspersoon voor bedrijven in de visdetailhandel. Inge heeft jarenlang gewerkt bij Van der Zwan in Scheveningen en kent de visbranche daardoor goed. Ze kijkt er naar uit een bijdrage te leveren aan een veilig werkklimaat voor iedereen in de sector.

Inge is op werkdagen tussen 10.00 – 16.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 06-15665036. Je kunt haar ook appen en/of een afspraak maken om ’s avonds te bellen.

VNV adviseert en stimuleert alle werkgevers om de rol van Inge kenbaar te maken onder het personeel!
 

Jouw bedrijf: een veilige plek voor werknemers en klanten?

21 juni 2021

Van 21 tot 25 juni vindt de jaarlijkse Week van de RI&E weer plaats. Het hebben van een actuele RI&E (risico inventarisatie en evaluatie) is een wettelijke verplichting voor alle bedrijven met personeel. Omdat het invullen van een RI&E een tijdrovend klusje is wat vaak vooruit wordt geschoven is deze week in het leven geroepen. Een week om de RI&E weer onder de aandacht te brengen. Niet alleen omdat het een wettelijke verplichting is, maar vooral omdat de RI&E een heel belangrijk instrument is om veilig en gezond te kunnen werken en klanten te ontvangen.

Veilige plek voor werknemers én klanten
Een veilige en gezonde werkplek van belang is voor bescherming van werknemers en materieel. Maar ook voor jouw klanten. Bovendien levert het je ook voordelen op waar je in eerste instantie niet meteen aan denkt. Bedrijven die actief zijn op het gebied van veilig en gezond werken hebben meer tevreden medewerkers (productie), een betere positie op de arbeidsmarkt en blijken andere processen ook vaak beter op de rit te hebben. De RI&E vormt hiervoor de basis.

Geen tijd? Besteed het uit!
Vind jij het invullen van de RI&E ook lastig of kom je er simpelweg niet aan toe? Maak dan gebruik van het RI&E abonnement van VNV Zorgportaal. Daarmee wordt je bijna al het werk uit handen genomen. Na aanmelding komt de veiligheidskundige van VNV ZorgPortaal langs en stelt de RI&E met het bijbehorende plan van aanpak op. In het tweede en derde jaar is er contact om het Plan van Aanpak te bespreken. Dus met behulp van het RI&E abonnement van het VNV ZorgPortaal ben je altijd verzekerd van een goedgekeurde RI&E.

Meer weten of aanmelden?
Bel 070-3012556 of kijk op de website van VNV Zorgportaal voor meer informatie. Hier kun je je ook meteen aanmelden voor het abonnement.

vuur500

Hitteprotocol markten ontwikkeld door brancheorganisaties

10 juni 2021

De VNV heeft samen met de brancheverenigingen voor de ambulante handel (CVAH), KNS en Poeliersbond een hitteprotocol ontwikkeld. Dit is  naar alle gemeentes gestuurd. Doel van het protocol is om visspecialisten die bederfelijke waar op markten verkopen de mogelijkheid te geven om de verkopen te staken als de temperaturen te ver oplopen en de voedselveiligheid in het geding komt.

Ondernemers die op markten staan worden vaak gehouden aan gemeentelijke verordeningen. Hierin staan afspraken over de tijdspanne waarop de verkopen moeten plaatsvinden. Leden hebben vorig jaar aan de bel getrokken, dat het hen door de gemeente onmogelijk werd gemaakt om te stoppen met de verkopen als temperaturen te hoog worden om nog verantwoord te handelen.

De brancheroganisaties vertrouwen erop dat de gemeentes, op basis van het hitteprotocol, in gesprek gaan met de ondernemers, over passende oplossingen bij erg warm weer. Te denken valt aan eerder stoppen met de verkopen, maar ook preventieve maatregelen als een goede markplaats (niet op de zon) en de mogelijkheid van gebruik van parasols en dergelijke. Ook moet het hitteprotocol onderdeel van de marktverordening worden.

beach-31213931280

Welke werkzaamheden mogen jongeren eigenlijk verrichten in de visspeciaalzaak?

29 juni 2021

Voor de komende periode heb je ongetwijfeld vakantiemedewerkers in dienst. Afhankelijk van hun leeftijd zijn er bepaalde werkzaamheden die ze niet mogen uitvoeren of enkel onder toezicht. Waar moet je aan denken?

Jonger dan 16 jaar

Onder de 16 jaar mogen jongeren de volgende werkzaamheden niet verrichten: 

  • tillen van meer dan 10 kg
  • duwen of trekken van meer dan 20 kg
  • voortdurend werken in dezelfde houding
  • werken met de snijmachine of frituur
  • werk waarbij ze in aanraking kunnen komen met gevaarlijke stoffen (denk dan bijvoorbeeld aan bepaalde schoonmaakmiddelen)
  • mogen niet achter de kassa werken

Boven de 16 jaar

Jongeren van deze leeftijd mogen zelfstandig allerlei soorten werk doen, als het maar niet gevaarlijk of schadelijk is voor de gezondheid.

Enkele risicovolle werkzaamheden zijn wel toegestaan, maar dan alleen onder toezicht. De snijmachine bedienen is toegestaan, mits er een snij-instructie door een vakvolwassene is gegeven. Laat de medewerker ook in zijn personeelsdossier aftekenen dat hij deze instructie heeft ontvangen.

overleg-en-handdruk

Gratis webinar over herkomstaanduiding van vis

26 maart 2021

Voor veel ondernemers en medewerkers in de visbranche is het een dagelijkse taak om consumenten te informeren over de herkomstaanduiding van vis. De afgelopen maanden is hier in de media veel aandacht voor geweest. Omdat SVO vakopleiding veel vragen kreeg over dit thema wordt er op 7 april een gratis webinar voor de visbranche georganiseerd.

Het doel van dit webinar is het voorzien van de juiste informatie over de herkomstaanduiding van vis. “In de praktijk blijkt dit een complexe materie te zijn en is er behoefte aan bijscholing op dit onderwerp”, zegt Rinus de Rijder, onderwijsmanager van SVO. “Het is niet de bedoeling dat we deze avond gaan discussiëren óver deze wetgeving; we willen vooral samen met de branchepartners de ondernemers helpen hoe ze aan deze wetgeving kunnen voldoen”.

Webinar

Als opleider voor de foodsector verzorgt SVO diverse opleidingen en trainingen voor de visbranche. In samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV),het Nederlands Visbureau, Houwers Groep en Visfederatie biedt SVO een gratis webinar aan over het thema herkomstaanduiding van Vis. Het webinar is op woensdag 7 april om 20:00 uur. De presentatie wordt verzorgd door Paulien Prent, Secretaris Visfederatie en Jacco Calf, ‎Inspecteur voedselveiligheid bij Houwers Groep. Adriaan van Moort, Voorzitter VNV en Agnes Leewis, Directeur Nederlands Visbureau zullen een toelichting geven vanuit hun organisatie.

Meer informatie en aanmelden:

Ondernemers en werknemers uit de branche die geïnteresseerd zijn in het gratis webinar Herkomstaanduiding vis kunnen zich aanmelden via deze link.

computer-met-koffie-en-schrijfblok

Nieuwe mbo-opleiding Traiteur voor medewerkers foodbranche

3 maart 2021

Vanaf komend schooljaar kunnen medewerkers van foodzaken bij SVO vakopleiding food de nieuwe mbo 3-opleiding Traiteur volgen. Deze opleiding leidt studenten op tot traiteur bij een foodbedrijf. SVO ontwikkelt de opleiding in samenwerking met het bedrijfsleven en gebruikt vernieuwende digitale leermiddelen in de lessen.

SVO biedt vakopleidingen waar de foodbranche om zit te springen. Studenten worden opgeleid tot vakmensen met de juiste kennis en vaardigheden, zodat ze het verschil kunnen maken voor hun bedrijf. Rinus de Rijder, onderwijsmanager bij SVO: “De wereld van food is de meer dan ooit in beweging. De kaders van foodbedrijven vervagen bijvoorbeeld steeds meer. Slagers verkopen ook vis, visspeciaalzaken bieden ook maaltijden aan. De branche heeft behoefte aan medewerkers met brede productkennis en vaardigheden, die op deze ontwikkelingen in kunnen spelen.”

Behoeften van de foodbranche

Daar komt bij dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar gemak in food, zoals verse maaltijden, cateringdiensten, lunchgerechten. Versspeciaalzaken willen mee in die trend.  Daarom biedt SVO vanaf komend schooljaar een geheel vernieuwde mbo 3-opleiding Traiteur aan, bedoeld voor medewerkers in de hele foodbranche. Het is een BBL-opleiding: studenten werken vier dagen in de week bij hun leerbedrijf en gaan één dag in de week naar school. Studenten leren een groot aantal verschillende bereidingstechnieken. Ze leren bovendien hoe ze die aantrekkelijk kunnen presenteren en promoten en productkennis speelt een grote rol in de opleiding. Studenten maken recepten en ontwikkelen zelf ook creatieve gerechten. Zo kunnen ze in de zaak van hun werkgever het verschil maken met verrassende producten.

Technologische vernieuwingen

De opleiding werd ontwikkeld in samenwerking met traiteurbedrijven, die precies weten wat hun medewerkers moeten kennen en kunnen. Bovendien worden ICT’ers bij de ontwikkeling betrokken. De Rijder: “We willen het leerproces van onze studenten optimaliseren, zodat ze op een leuke manier zo veel en zo efficiënt mogelijk leren. We ontwikkelen bijvoorbeeld een app om productherkenning makkelijk te maken, we gebruiken een 3D-foodprinter in de lessen en we onderzoeken de mogelijkheden om Virtual Reality in te zetten. Zo maken we de opleiding nog aantrekkelijker.” Bij voldoende aanmeldingen start de opleiding in Eindhoven, Heerhugowaard, Houten, Rotterdam en Zwolle. 

traiteur

Hulp bij informatieverstrekking herkomst vis

Heb je hulp nodig bij de informatieverstrekking over de herkomst van de vis naar de consument? Wellicht kunnen deze partners je helpen?

  • Poster visvangstgebieden voor in de winkel van het Visbureau waarop de consument kan zien waar de vis is gevangen.
  • Software voor het etiketten en prijskaartjes van QRS en HACCP Oplossing voor vermelding herkomst en meer.
  • Voor de juiste informatievoorziening in de webshop, ga je naar Graaggedaan.nl.
  • Ben je op zoek naar prijskaartjes en cardprinters? Ga dan naar onze sponsor Van Erkel

 

12

Vishandel erkent belang informatieverstrekking herkomst vis

22 februari 2021

De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) onderkent het belang van juiste informatievoorziening richting de consument betreffende de herkomst van vis.

VNV-voorzitter Adriaan van Moort: “Het onderwerp staat al een aantal jaar hoog op onze agenda. De groep consumenten die informatie verwacht over de herkomst van het product groeit. Concreet hebben we hierop ingespeeld door een opleiding etiketteren speciaal voor de visdetailhandel te ontwikkelen in samenwerking met opleidingsinstituut SVO.”

Onderzoek consumentenbond
Op maandag 22 februari presenteerde de Consumentenbond in samenwerking de Good Fish Foundation een onderzoek over de informatievoorziening ten aanzien van herkomst in de visdetailhandel. Conclusie van dit onderzoek is dat bijna geen enkele visdetaillist voldoet aan de eisen die er vanuit Europese wetgeving ten aanzien van dit thema worden gesteld. Door de wijze waarop de data van het onderzoek gepresenteerd worden, zou men kunnen denken dat er sprake is van onwil van de kant van de visdetaillist. Volgens Van Moort is dit echter in verreweg de meeste gevallen niet aan de orde: “Er zijn twee factoren die het lastig maken voor de visspecialist om te voldoen aan de wetgeving op dit vlak. Enerzijds het feit dat de informatie over de vangstmethode vanuit de leveranciers niet altijd beschikbaar is. Anderzijds de manier waarop in de visdetailhandel wordt gewerkt met veel kleinere partijen. Er zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk van vissoorten, vangstmethodes en vangstgebieden, dat deze informatieplicht niet alleen veel administratieve druk met zich meebrengt voor visspecialisten, maar het proces ook erg foutgevoelig maakt. Desalniettemin streven we natuurlijk naar heldere informatievoorziening richting consument.”

Duurzaamheid
VNV heeft daarnaast diverse initiatieven ondernomen om het thema duurzaamheid onder de aandacht van haar leden te brengen. Zo wordt er samengewerkt met natuurbelangenorganisatie Good Fish Foundation, bijvoorbeeld tijdens de Visbeurs 2019 waar een duurzame visvitrine werd ingericht. Sinds eind vorig jaar is er een samenwerking met de keurmerken MSC en ASC. De informatie die zij bieden, wordt gedeeld met alle leden. Een aantal van die leden is inmiddels zelfs volledig MSC-gecertificeerd.

Van Moort: “Kortom, het heeft de volle aandacht. Uit het onderzoek van de consumentenbond blijkt wel dat er nog steeds veel te winnen valt. Daar blijven we ons graag voor inzetten.”

Vervolg
De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten gaat de komende maanden in haar ledencommunicatie nóg nadrukkelijker inzetten op dit onderwerp en extra ondersteuning bieden aan visspecialisten die hulp wensen bij het verbeteren van hun informatievoorziening richting de consument.

In de winkel
Hang in jouw winkel of marktwagen de poster Herkomstgebieden op. Bij de gemeenschappelijke marktordening  is geregeld welke informatie consumenten en horecaondernemers moeten krijgen als ze gevangen of gekweekte vis kopen. Een van de regels is dat consumenten moeten kunnen weten waar het product vandaan komt. Met behulp van de poster met visvangstgebieden informeer je jouw klanten over waar de vis gevangen is. Bestel de poster via het Nederlands Visbureau 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je het laatste nieuws ontvangen via de e-mail? Meld je aan voor de nieuwsbrief. Stuur een e-mail naar redactie@visspecialisten.nl



Bezoekadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk

Postadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk