VNV en CVAH bereiken cao-akkoord met CNV Vakmensen

12 juli 2021

Werkgeversorganisaties VNV en CVAH hebben een akkoord bereikt met vakbond CNV Vakmensen over een nieuwe cao voor de visdetailhandel. De oude cao liep eind vorig jaar af, maar als gevolg van corona waren de onderhandelingen uitgesteld tot dit voorjaar. De gesprekken verliepen met veel wederzijds begrip. Beide kampen zijn tevreden over de uitkomst van de onderhandelingen. Er is een mooie balans gevonden tussen het creëren van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor medewerkers enerzijds en het beperken van de lasten voor werkgevers anderzijds. De nieuwe cao heeft een looptijd van 3 jaar (van 1-1-2021 t/m 31-12-2023). In dit bericht lees je de belangrijkste wijzigingen.

Loonsverhoging

De lonen worden tijdens de looptijd van de nieuwe cao op 3 momenten verhoogd. Per 1 juli 2021 met 2,5%. Per 31 december 2021 worden de lonen verhoogd met 2%. En per 1 januari 2023 met 1,5%.

Nieuw functie- en loongebouw

In de afgelopen tijd is er in samenwerking met EVZ een nieuw functie- en loongebouw ontwikkeld. Aanleiding was de constatering dat de referentiefuncties uit de oude cao niet meer aansloten bij de praktijk. Het nieuwe functie- en loongebouw wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. Dit houdt o.a. in dat werkgevers met hun bestaande werknemers in gesprek moeten om de juiste nieuwe inschaling te gaan bepalen. In de komende maanden volgt hierover uitgebreide communicatie vanuit VNV. Advies aan de werkgevers: plan de gesprekken met je werknemers over dit onderwerp tijdig in.

Overige bepalingen

Naast de bovengenoemde zaken, zijn er voor de nieuwe cao ook afspraken gemaakt over de volgende onderwerpen:

  • Individuele leerrekening
  • Persoonlijk opleidingsbudget
  • Maaltijdvergoeding
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Arbeidstijden
  • Twee ploegensysteem
  • Loopbaancheck
  • Financieel advies
  • Wet Wieg

De exacte afspraken over deze onderwerpen kun je lezen in het onderstaande document met het complete akkoord. Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met het secretariaat van VNV via e-mailadres info@visspecialisten.nl of telefoonnummer 085-0778140.

1K9A4368

Definitief akkoord cao visdetailhandel

Duurzame inzetbaarheid in beeld brengen

6 juli 2021

Werken in de visdetailhandel betekent lange werkdagen en fysiek zwaar werk. Hoe zorg je er samen voor dat je je werk dat je met liefde uitvoert, tot je pensioen kunt volhouden? Cao-partijen VNV en CNV Vakmensen zijn samen met SPDI aan het werk gegaan om duurzame inzetbaarheid vorm te geven. Het is belangrijk om continu voor ogen te houden voor wie je regelingen ontwikkelt en afspraken maakt. Daarom zijn Greet, Aad en Adri in het leven geroepen. Dit zijn drie fictieve werknemers, zogenaamde persona’s, die symbool staan voor de vakbekwame en enthousiaste visspecialisten in onze branche. 


Duurzame inzetbaarheid staat al lang op de agenda van de cao-partijen. Om gezond en fijn te blijven werken, is het verstandig om specifieke oplossingen voor onze branche te ontwikkelen. SPDI ondersteunt de cao-partijen op dit onderwerp. Om een goed beeld te krijgen van de markt en de medewerkers, zijn gesprekken gevoerd met ondernemers, de vakbond en medewerkers. Uit de gesprekken kwam naar voren dat medewerkers graag werken met vis en plezier hebben in hun werk. Naast de bekende langdurige fysieke belasting die het vak met zich meebrengt, heeft de branche ook te maken met veranderingen in de markt en de klantvraag. Daarnaast kwam naar voren dat jonge medewerkers behoefte hebben aan een betere werkprivébalans en ontwikkelperspectieven. Bij oudere medewerkers groeit de wens om werkzaamheden af te bouwen, door toenemende fysieke klachten. 


De behoeften die uit deze gesprekken naar voren kwamen, zijn vertaald naar drie fictieve medewerkers (persona’s): Greet (40-50 jaar), Aad (rond de 30) en Adri (60+). Ieder met zijn of haar eigen kenmerken én knelpunten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Het is een praktische vertaling van het onderzoek en advies naar de werkvloer. En dat is een schot in de roos. Greet, Aad en Adri spreken tot de verbeelding wat ervoor zorgt dat werknemers zich herkennen, werkgevers hun werknemers herkennen en cao-partijen beleid goed kunnen laten aansluiten. 

Hoe ziet dit er dan uit?
Per persona  zijn knelpunten benoemd en hieraan is een praktische aanpak gekoppeld. Denk hierbij aan minder uren per dag werken voor ‘Greet’, tot een leergang leidinggeven in de toekomst voor ‘Aad’. En voor ‘Adri’ is het wellicht wenselijk dat hij in staat wordt gesteld om vervroegd te stoppen met werk, mét financiële ondersteuning. Naast gerichte interventies, zijn ook inspiratiekaarten ontwikkeld met sectorbrede, toekomstbestendige oplossingen om gezond te blijven werken. Op deze manieren wordt een brug geslagen van advies naar concrete hulpmiddelen, geeft het werkgevers en werknemers grip en motivatie om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid op de werkvloer. 

VNV, als één van de cao-partijen, is erg blij met deze stap. Het zorgt ervoor dat het begrip van duurzame inzetbaarheid beter wordt en het zorgt ervoor dat werkgevers en werknemers samen hier goed mee aan de slag kunnen. Het maakt het concreet, behapbaar en toepasbaar. We hopen op deze manier onze werkgevers te ondersteunen in dit proces. Duurzame inzetbaarheid staat op de agenda bij de lopende cao-onderhandelingen. 
 

aandekant-500

Nieuwe sponsor: Deelen Verswaren

Met ingang van 1 juli van dit jaar is Deelen Verswaren uit Gouda als 2-sterrensponsor toegetreden tot het commerciële netwerk van VNV. Deelen bestaat al bijna honderd jaar en levert een breed vers assortiment aan ambachtelijke verswinkels, waaronder natuurlijk ook visspecialisten. Met de komst van Erik de Mooij als vertegenwoordiger enige tijd geleden is het marktaandeel van Deelen in de visdetailhandel snel gegroeid. Met onderscheidende concepten en verrassende producten hoopt Deelen die groei de komende jaren verder door te zetten. Meer weten? Kijk op de website www.deelen-verswaren.nl of neem contact op via telefoonnummer 0182-683683.

Nieuwe sponsor: Deelen Verswaren
vertrouwenspersoon

Externe vertrouwenspersoon voor werkgevers en werknemers in de visdetailhandel

5 juli 2021

Wist je dat bedrijven verplicht zijn om werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting? Werknemers kunnen op hun werk geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Het is prettig als een getroffen werknemer met zijn problemen terecht kan bij een vertrouwenspersoon.

Bij kleine bedrijven, zoals bij veel visdetaillisten, is het lastig een vertrouwenspersoon in de eigen organisatie aan te wijzen. Daarom faciliteert de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) vanaf nu een externe vertrouwenspersoon waar werkgevers en werknemers uit de sector kosteloos contact mee kunnen opnemen.

Aanleiding
Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.

Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:
•    agressie en geweld
•    seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten
•    pesten
•    discriminatie

De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit:
•    Het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
•    Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
•    Het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
•    Het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming.
•    Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator.
•    Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
•    Het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
•    Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag.

Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.

Even voorstellen
Inge Van der Kroon – Oosterveen is met ingang van 1 juli 2021 door VNV aangesteld als extern vertrouwenspersoon voor bedrijven in de visdetailhandel. Inge heeft jarenlang gewerkt bij Van der Zwan in Scheveningen en kent de visbranche daardoor goed. Ze kijkt er naar uit een bijdrage te leveren aan een veilig werkklimaat voor iedereen in de sector.

Inge is op werkdagen tussen 10.00 – 16.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 06-15665036. Je kunt haar ook appen en/of een afspraak maken om ’s avonds te bellen.

VNV adviseert en stimuleert alle werkgevers om de rol van Inge kenbaar te maken onder het personeel!
 

Karel van den Heuvel vertrekt bij Vereniging van Nederlandse Visspecialisten

30 juni 2021

Operationeel directeur Karel van den Heuvel vertrekt per 1 september 2021 bij de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). Aanleiding voor het vertrek is zijn aanstelling als commercieel directeur bij het Belgische moederbedrijf van Graaggedaan.nl. Van den Heuvel wordt daar wereldwijd commercieel verantwoordelijk voor de groei van het bedrijf op het gebied van E-commerce voor ambachtelijke verswinkels (waaronder de labels Bakeronline.com en Chocolatiersonline.com). Die nieuwe rol is niet meer te combineren met het werk voor VNV, waar Karel van den Heuvel sinds 2017 betrokken is. Eerst als beleidsadviseur, later als interim-voorzitter en sinds januari 2020 als operationeel directeur.

Professionele organisatie

Voorzitter Adriaan van Moort betreurt het vertrek, maar kijkt met voldoening terug op de samenwerking van de afgelopen tijd: “Karel heeft veel voor VNV betekend. In 2019, na de reorganisatie bij Versplatform, moesten we noodgedwongen op zoek naar nieuwe samenwerkingspartners. Dat traject heeft Karel begeleid met als resultaat dat onze vereniging nu op alle gebieden een goede professionele organisatie kent. Er is een stabiele financiële positie en onder zijn leiding hebben zowel de ledencommunicatie als het commerciële netwerk een flinke boost gekregen. Als bestuur zijn we dankbaar voor zijn bijdrage. We wensen Karel veel succes in zijn nieuwe functie.”

Opvolger

Inmiddels is de zoektocht naar een opvolger gestart. Het bestuur zoekt een ervaren “hands-on” directeur die de functie net als Van den Heuvel op parttimebasis kan invullen. Van Moort: “We hebben een profiel opgesteld voor een nieuwe operationeel directeur. Hij of zij is de verbindende schakel tussen het bestuur en andere stakeholders zoals leden, sponsors, andere belangenorganisaties en de media. Het takenpakket is heel divers en dat maakt de functie leuk en uitdagend. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij ons secretariaat via info@visspecialisten.nl en daar het profiel opvragen.”

Karel van den Heuvel vertrekt bij Vereniging van Nederlandse Visspecialisten

Jouw bedrijf: een veilige plek voor werknemers en klanten?

21 juni 2021

Van 21 tot 25 juni vindt de jaarlijkse Week van de RI&E weer plaats. Het hebben van een actuele RI&E (risico inventarisatie en evaluatie) is een wettelijke verplichting voor alle bedrijven met personeel. Omdat het invullen van een RI&E een tijdrovend klusje is wat vaak vooruit wordt geschoven is deze week in het leven geroepen. Een week om de RI&E weer onder de aandacht te brengen. Niet alleen omdat het een wettelijke verplichting is, maar vooral omdat de RI&E een heel belangrijk instrument is om veilig en gezond te kunnen werken en klanten te ontvangen.

Veilige plek voor werknemers én klanten
Een veilige en gezonde werkplek van belang is voor bescherming van werknemers en materieel. Maar ook voor jouw klanten. Bovendien levert het je ook voordelen op waar je in eerste instantie niet meteen aan denkt. Bedrijven die actief zijn op het gebied van veilig en gezond werken hebben meer tevreden medewerkers (productie), een betere positie op de arbeidsmarkt en blijken andere processen ook vaak beter op de rit te hebben. De RI&E vormt hiervoor de basis.

Geen tijd? Besteed het uit!
Vind jij het invullen van de RI&E ook lastig of kom je er simpelweg niet aan toe? Maak dan gebruik van het RI&E abonnement van VNV Zorgportaal. Daarmee wordt je bijna al het werk uit handen genomen. Na aanmelding komt de veiligheidskundige van VNV ZorgPortaal langs en stelt de RI&E met het bijbehorende plan van aanpak op. In het tweede en derde jaar is er contact om het Plan van Aanpak te bespreken. Dus met behulp van het RI&E abonnement van het VNV ZorgPortaal ben je altijd verzekerd van een goedgekeurde RI&E.

Meer weten of aanmelden?
Bel 070-3012556 of kijk op de website van VNV Zorgportaal voor meer informatie. Hier kun je je ook meteen aanmelden voor het abonnement.

vuur500

Hitteprotocol markten ontwikkeld door brancheorganisaties

10 juni 2021

De VNV heeft samen met de brancheverenigingen voor de ambulante handel (CVAH), KNS en Poeliersbond een hitteprotocol ontwikkeld. Dit is  naar alle gemeentes gestuurd. Doel van het protocol is om visspecialisten die bederfelijke waar op markten verkopen de mogelijkheid te geven om de verkopen te staken als de temperaturen te ver oplopen en de voedselveiligheid in het geding komt.

Ondernemers die op markten staan worden vaak gehouden aan gemeentelijke verordeningen. Hierin staan afspraken over de tijdspanne waarop de verkopen moeten plaatsvinden. Leden hebben vorig jaar aan de bel getrokken, dat het hen door de gemeente onmogelijk werd gemaakt om te stoppen met de verkopen als temperaturen te hoog worden om nog verantwoord te handelen.

De brancheroganisaties vertrouwen erop dat de gemeentes, op basis van het hitteprotocol, in gesprek gaan met de ondernemers, over passende oplossingen bij erg warm weer. Te denken valt aan eerder stoppen met de verkopen, maar ook preventieve maatregelen als een goede markplaats (niet op de zon) en de mogelijkheid van gebruik van parasols en dergelijke. Ook moet het hitteprotocol onderdeel van de marktverordening worden.

beach-31213931280

Welke werkzaamheden mogen jongeren eigenlijk verrichten in de visspeciaalzaak?

29 juni 2021

Voor de komende periode heb je ongetwijfeld vakantiemedewerkers in dienst. Afhankelijk van hun leeftijd zijn er bepaalde werkzaamheden die ze niet mogen uitvoeren of enkel onder toezicht. Waar moet je aan denken?

Jonger dan 16 jaar

Onder de 16 jaar mogen jongeren de volgende werkzaamheden niet verrichten: 

  • tillen van meer dan 10 kg
  • duwen of trekken van meer dan 20 kg
  • voortdurend werken in dezelfde houding
  • werken met de snijmachine of frituur
  • werk waarbij ze in aanraking kunnen komen met gevaarlijke stoffen (denk dan bijvoorbeeld aan bepaalde schoonmaakmiddelen)
  • mogen niet achter de kassa werken

Boven de 16 jaar

Jongeren van deze leeftijd mogen zelfstandig allerlei soorten werk doen, als het maar niet gevaarlijk of schadelijk is voor de gezondheid.

Enkele risicovolle werkzaamheden zijn wel toegestaan, maar dan alleen onder toezicht. De snijmachine bedienen is toegestaan, mits er een snij-instructie door een vakvolwassene is gegeven. Laat de medewerker ook in zijn personeelsdossier aftekenen dat hij deze instructie heeft ontvangen.

overleg-en-handdruk

Delmo sponsort de Nederlandse visspecialisten

Delmo is per direct toegetreden tot het commerciële netwerk van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). Met de keuze voor het 3-sterrensponsorschap onderstreept Delmo haar waardering voor de visdetailhandel. Daar zijn we bij VNV natuurlijk blij mee en dankbaar voor!

Breed pallet producten en diensten

Delmo is een familiebedrijf dat een breed pallet aan producten en diensten levert. Zo kun je er onder andere terecht voor de aanschaf van apparatuur zoals bijvoorbeeld een combisteamer of vacumeermachine. Ook voor benodigdheden als fileermessen en snijplanken ben je bij Delmo aan het juiste adres. Zelfs specerijen, reinigingsmiddelen en verpakkingsmateriaal ontbreken niet in het ruime assortiment. Naast producten levert Delmo ook diensten die voor jou als visspecialist interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan onderhoud van je koelinstallatie of het repareren van defecte machines.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar wat Delmo allemaal nog meer kan betekenen voor jou? Neem dan contact op via telefoonnummer 088-8543777, e-mailadres info@delmo.nl, of kijk op de website www.delmo.nl. De adviseurs van Delmo komen graag een keer bij je langs voor een nadere kennismaking.

Delmo sponsort de Nederlandse visspecialisten

Visrokerij Jacob van Jan is sponsor van VNV

12 mei 2021

Met meer dan 100 jaar ervaring mag Rokerij Jacob van Jan zich met recht één van de meest bekende en toonaangevende visrokers van ons land noemen. De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten is dan ook bijzonder blij dat dit Spakenburgse familiebedrijf zich als sponsor aan onze vereniging verbindt.

Breed assortiment

Bij een visrokerij denk je misschien vooral aan paling, zalm en makreel. Het assortiment van Jacob van Jan is echter veel breder dan dat. Zo kun je onder andere ook bij ze terecht voor diverse luxe verse vissoorten, oesters, diepvriesproducten en nog veel meer. Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met Jacob van Jan om een afspraak te maken via telefoonnummer 033-2985422 of e-mailadres info@jacobvanjan.nl.

Nextdeli

Ben je gevestigd op een locatie die buiten de reguliere bezorgroutes van Jacob van Jan valt? Niet getreurd. Onlangs is het bedrijf namelijk aangesloten bij het platform Nextdeli. Zij bezorgen namens Jacob van Jan door heel Nederland, zonder extra kosten voor jou als visspecialist. De vertegenwoordigers leggen graag aan je uit hoe dit werkt.

thumbnailJacob-van-Jan-logo

Aftellen naar de start seizoen Hollandse Nieuwe 2021

11 mei 2021

Vanaf woensdag 16 juni is de vangst 2021 van de Hollandse Nieuwe weer verkrijgbaar bij alle visspecialisten. Altijd een mooi moment in het jaar. Bestel tijdig POS-materialen bij het Nederlands Visbureau om je klanten te attenderen op de komst van deze lekkernij.

De huidige coronatijd biedt weinig ruimte voor evenementen. Zo vindt dit jaar een perspresentatie plaats zodat heel Nederland weet dat de Hollandse Nieuwe (vangst 2021) weer verkrijgbaar is in plaats van de geplande veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe op 15 juni. Ook de Vlaggetjesdag in Scheveningen op zaterdag 19 juni gaat om die reden niet door. Het verzorgen van haringparties is ook nog niet mogelijk.

Enkele suggesties om het seizoen in te luiden

- Tel op sociale media af naar 16 juni zodat je samen met jouw klanten toeleeft naar het moment dat de Hollandse Nieuwe er weer is
Deel op sociale media de aankomst van de Hollandse Haring bij jouw winkel.
- Verras de bewoners van het plaatselijke verzorgingstehuis, ziekenhuis of … met Hollandse Nieuwe
- Organiseer een fotowedstrijd onder je klanten met hun favoriete #hollandsenieuwe moment
- Heb je een terras? Maak er een ‘Hollandse Nieuwe terras’ van waar klanten (passend bij de regels (link naar coronadossier) hun maatjesharing kunnen bestellen om hier van te genieten.
- Organiseer een Hollandse Nieuwe drive thru op 16 juni waar jouw klanten de door hun bestelde haring kunnen ophalen. Of bezorg op 16 juni bij de klanten die niet naar de winkel kunnen komen hun Hollandse Nieuwe

Blijf letten op de geldende maatregelen en regels omtrent directe consumptie aan de kraam.

Bestel de materialen bij het Nederlands Visbureau

9ad401484e468c6fee915090737662e93fc79ee2

Wat betekenen de versoepelingen voor directe consumptie en terras?

3 mei 2021

Afgelopen week zijn versoepelingen ingevoerd. Niet-essentiele winkels zijn weer open, de avondklok is vervallen en horeca is weer open van 12 - 18 uur. Update 18 mei: tijden zijn nu van 06.00 - 20.00 uur. 

Heb je een buitenterras?

Als jij een buitenterras bij je winkel of verkoopwagen hebt, dan mag deze weer open. Hier zijn voorwaarden aan verbonden:

- De openingstijden van de buitenterrassen zijn van 12.00 uur tot maximaal 18.00 uur. Update 18 mei: tijden zijn nu van 06.00 - 20.00 uur. 
- Er geldt een verplichte reservering van zitplaatsen vooraf. Dit kan aan de deur.
- Aan een tafel zitten maximaal 2 personen op 1,5 meter afstand. Tenzij het gaat om personen uit hetzelfde huishouden en kinderen tot en met 12 jaar.
- Per buitenterras geldt een maximum van 50 personen. Aantal personen is afhankelijk van terrasgrootte.
- Een gezondheidscheck en een verzoek om te registreren zijn verplicht.
- De terrasbezoekers blijven zoveel mogelijk zitten. Verplaatsen gebeurt niet onnodig. 
- Er is geen zelfbediening. Een terras mag niet geopend worden voor consumptie van in de winkel gekochte vers gebakken vis oid. 
- Alleen voor toilet- en garderobebezoek of om te betalen mogen bezoekers naar binnen. Hierbij moet een mondkapje worden gedragen.
-Er wordt zoveel mogelijk contactloos betaald.
- Er is geen entertainment (zoals live optredens en videoschermen) op of rondom het terras.
- De basisregels blijven gelden, zoals 1.5 meter afstand en het dragen van een mondkapje.

Download op onze website het registratieformulier

Is directe consumptie weer toegestaan?
Nee, dat is niet toegestaan. Geef belegde broodjes of warme vis verpakt mee. Zorg ervoor dat klanten hun belegde broodje of warme kibbeling niet terplekke kunnen consumeren, dus plaats geen statafels o.i.d. bij je bij de winkel, wagen, kraam of kiosk. Heb je een horecagedeelte in de winkel, deze dient nog steeds afgesloten te zijn.

patio-table-13975351920

Omnia Connect sponsort VNV

12 april 2021

Stel je voor. Het is zaterdagmiddag. Er staat een lange rij voor je toonbank en dan opeens: een pinstoring omdat je internet uitgevallen is! Veel visspecialisten hebben dit wel eens meegemaakt en weten hoe vervelend dat kan zijn. Zeker in coronatijd waar vrijwel alle omzet via PIN binnen komt. Voor deze en andere veel voorkomende problemen op het gebied van internet en telefonie heeft Omnia Connect slimme oplossingen bedacht.

Bas Janssen, commercieel directeur van Omnia Connect, legt uit: “Wij bieden bijvoorbeeld 4G back-up bij elke internetverbinding om te zorgen dat de business gewoon doordraait in een dergelijk geval. Omdat we al veel andere versspecialisten als klant hebben, zoals een groot deel van de Keurslagers, snappen we heel goed wat deze doelgroep belangrijk vindt. De tijd is rijp om ook onze positie in de visbranche te versterken. Daarbij zien we de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) als een belangrijke partner.”

Karel van den Heuvel, operationeel directeur van VNV, is blij met de samenwerking met Omnia Connect: “Ons commerciële netwerk groeit, maar we hadden nog geen partner op het gebied van internet en telefonie. Veel visspecialisten zijn geen expert als het gaat om IT, maar een betrouwbaar datanetwerk wordt wel steeds belangrijker voor de continuïteit van onze leden. We zijn ervan overtuigd dat Omnia Connect de juiste partner is om visspecialisten op een betaalbare manier te ondersteunen op dit terrein.”

Omnia Connect is 3 sterren-sponsor geworden van VNV en hoopt de komende maanden veel leden van de vereniging te spreken voor een vrijblijvend advies. Ben je nieuwsgierig? Neem dan zelf contact op via telefoonnummer 088-5056100 of e-mailadres info@omniaconnect.nl.

omnia

Uniek aanbod: gratis Corona-spoedtest

27 maart 2021

VNV heeft met Spoedtest.nl de afspraak gemaakt om gratis spoedtesten aan te bieden. Hiervoor werkt Spoedtest.nl samen met Medprevent (een gecertificeerde arbodienst) en TIGRA. Hierdoor is het mogelijk dat medewerkers met klachten zich snel kunnen laten testen op corona en al binnen 30 minuten de uitslag hebben.

Gratis door subsidie overheid
We kunnen dit kosteloos aanbieden omdat de overheid dit subsidieert. Er is een subsidie van 450 miljoen beschikbaar (op=op). Spoedtest is de grootste commerciële testafnemer in Nederland en heeft ruim 60 testlocaties. Testen kan vaak al binnen enkele uren en na 30 minuten krijg je per mail de uitslag. Als die negatief is, kan de medewerker direct weer aan het werk en daarmee voorkom je (onnodig) lang verzuim.

Ook op locatie komen testen behoort tot de mogelijkheden. De sneltesten die worden gebruikt zijn van Roche. Roche werkt proactief samen met het ministerie van VWS en het RIVM.

Gebruik maken van dit aanbod?
Wacht bij twijfel niet te lang en laat jezelf en/of je medewerkers testen. Dit geeft een veilig gevoel voor jou, je medewerkers, maar ook voor je klanten. Wanneer je je medewerkers wilt laten testen, moeten ze de speciale VNV branchecode gebruiken. Vraag deze op door het secretariaat te bellen of check Mijn Visstartpunt. 

Met deze vouchercode maken werknemers eenvoudig en snel een afspraak voor een gratis test op: https://zakelijk.spoedtest.nl

Stap 1: ga naar https://zakelijk.spoedtest.nl/ 

Stap 2: Vul je gegevens in en maak een afspraak.

Stap 3: Druk op promotiecode, cadeaukaart of kortingscode toevoegen. 

Stap 4: Vul de vouchercode in (vraag deze op via het secretariaat of check Mijn Visstartpunt).

onderzoeker-aan-het-werk-500

Gratis webinar over herkomstaanduiding van vis

26 maart 2021

Voor veel ondernemers en medewerkers in de visbranche is het een dagelijkse taak om consumenten te informeren over de herkomstaanduiding van vis. De afgelopen maanden is hier in de media veel aandacht voor geweest. Omdat SVO vakopleiding veel vragen kreeg over dit thema wordt er op 7 april een gratis webinar voor de visbranche georganiseerd.

Het doel van dit webinar is het voorzien van de juiste informatie over de herkomstaanduiding van vis. “In de praktijk blijkt dit een complexe materie te zijn en is er behoefte aan bijscholing op dit onderwerp”, zegt Rinus de Rijder, onderwijsmanager van SVO. “Het is niet de bedoeling dat we deze avond gaan discussiëren óver deze wetgeving; we willen vooral samen met de branchepartners de ondernemers helpen hoe ze aan deze wetgeving kunnen voldoen”.

Webinar

Als opleider voor de foodsector verzorgt SVO diverse opleidingen en trainingen voor de visbranche. In samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV),het Nederlands Visbureau, Houwers Groep en Visfederatie biedt SVO een gratis webinar aan over het thema herkomstaanduiding van Vis. Het webinar is op woensdag 7 april om 20:00 uur. De presentatie wordt verzorgd door Paulien Prent, Secretaris Visfederatie en Jacco Calf, ‎Inspecteur voedselveiligheid bij Houwers Groep. Adriaan van Moort, Voorzitter VNV en Agnes Leewis, Directeur Nederlands Visbureau zullen een toelichting geven vanuit hun organisatie.

Meer informatie en aanmelden:

Ondernemers en werknemers uit de branche die geïnteresseerd zijn in het gratis webinar Herkomstaanduiding vis kunnen zich aanmelden via deze link.

computer-met-koffie-en-schrijfblok

Nieuwe mbo-opleiding Traiteur voor medewerkers foodbranche

3 maart 2021

Vanaf komend schooljaar kunnen medewerkers van foodzaken bij SVO vakopleiding food de nieuwe mbo 3-opleiding Traiteur volgen. Deze opleiding leidt studenten op tot traiteur bij een foodbedrijf. SVO ontwikkelt de opleiding in samenwerking met het bedrijfsleven en gebruikt vernieuwende digitale leermiddelen in de lessen.

SVO biedt vakopleidingen waar de foodbranche om zit te springen. Studenten worden opgeleid tot vakmensen met de juiste kennis en vaardigheden, zodat ze het verschil kunnen maken voor hun bedrijf. Rinus de Rijder, onderwijsmanager bij SVO: “De wereld van food is de meer dan ooit in beweging. De kaders van foodbedrijven vervagen bijvoorbeeld steeds meer. Slagers verkopen ook vis, visspeciaalzaken bieden ook maaltijden aan. De branche heeft behoefte aan medewerkers met brede productkennis en vaardigheden, die op deze ontwikkelingen in kunnen spelen.”

Behoeften van de foodbranche

Daar komt bij dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar gemak in food, zoals verse maaltijden, cateringdiensten, lunchgerechten. Versspeciaalzaken willen mee in die trend.  Daarom biedt SVO vanaf komend schooljaar een geheel vernieuwde mbo 3-opleiding Traiteur aan, bedoeld voor medewerkers in de hele foodbranche. Het is een BBL-opleiding: studenten werken vier dagen in de week bij hun leerbedrijf en gaan één dag in de week naar school. Studenten leren een groot aantal verschillende bereidingstechnieken. Ze leren bovendien hoe ze die aantrekkelijk kunnen presenteren en promoten en productkennis speelt een grote rol in de opleiding. Studenten maken recepten en ontwikkelen zelf ook creatieve gerechten. Zo kunnen ze in de zaak van hun werkgever het verschil maken met verrassende producten.

Technologische vernieuwingen

De opleiding werd ontwikkeld in samenwerking met traiteurbedrijven, die precies weten wat hun medewerkers moeten kennen en kunnen. Bovendien worden ICT’ers bij de ontwikkeling betrokken. De Rijder: “We willen het leerproces van onze studenten optimaliseren, zodat ze op een leuke manier zo veel en zo efficiënt mogelijk leren. We ontwikkelen bijvoorbeeld een app om productherkenning makkelijk te maken, we gebruiken een 3D-foodprinter in de lessen en we onderzoeken de mogelijkheden om Virtual Reality in te zetten. Zo maken we de opleiding nog aantrekkelijker.” Bij voldoende aanmeldingen start de opleiding in Eindhoven, Heerhugowaard, Houten, Rotterdam en Zwolle. 

traiteur

Hulp bij informatieverstrekking herkomst vis

Heb je hulp nodig bij de informatieverstrekking over de herkomst van de vis naar de consument? Wellicht kunnen deze partners je helpen?

  • Poster visvangstgebieden voor in de winkel van het Visbureau waarop de consument kan zien waar de vis is gevangen.
  • Software voor het etiketten en prijskaartjes van QRS en HACCP Oplossing voor vermelding herkomst en meer.
  • Voor de juiste informatievoorziening in de webshop, ga je naar Graaggedaan.nl.
  • Ben je op zoek naar prijskaartjes en cardprinters? Ga dan naar onze sponsor Van Erkel

 

12

Vishandel erkent belang informatieverstrekking herkomst vis

22 februari 2021

De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) onderkent het belang van juiste informatievoorziening richting de consument betreffende de herkomst van vis.

VNV-voorzitter Adriaan van Moort: “Het onderwerp staat al een aantal jaar hoog op onze agenda. De groep consumenten die informatie verwacht over de herkomst van het product groeit. Concreet hebben we hierop ingespeeld door een opleiding etiketteren speciaal voor de visdetailhandel te ontwikkelen in samenwerking met opleidingsinstituut SVO.”

Onderzoek consumentenbond
Op maandag 22 februari presenteerde de Consumentenbond in samenwerking de Good Fish Foundation een onderzoek over de informatievoorziening ten aanzien van herkomst in de visdetailhandel. Conclusie van dit onderzoek is dat bijna geen enkele visdetaillist voldoet aan de eisen die er vanuit Europese wetgeving ten aanzien van dit thema worden gesteld. Door de wijze waarop de data van het onderzoek gepresenteerd worden, zou men kunnen denken dat er sprake is van onwil van de kant van de visdetaillist. Volgens Van Moort is dit echter in verreweg de meeste gevallen niet aan de orde: “Er zijn twee factoren die het lastig maken voor de visspecialist om te voldoen aan de wetgeving op dit vlak. Enerzijds het feit dat de informatie over de vangstmethode vanuit de leveranciers niet altijd beschikbaar is. Anderzijds de manier waarop in de visdetailhandel wordt gewerkt met veel kleinere partijen. Er zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk van vissoorten, vangstmethodes en vangstgebieden, dat deze informatieplicht niet alleen veel administratieve druk met zich meebrengt voor visspecialisten, maar het proces ook erg foutgevoelig maakt. Desalniettemin streven we natuurlijk naar heldere informatievoorziening richting consument.”

Duurzaamheid
VNV heeft daarnaast diverse initiatieven ondernomen om het thema duurzaamheid onder de aandacht van haar leden te brengen. Zo wordt er samengewerkt met natuurbelangenorganisatie Good Fish Foundation, bijvoorbeeld tijdens de Visbeurs 2019 waar een duurzame visvitrine werd ingericht. Sinds eind vorig jaar is er een samenwerking met de keurmerken MSC en ASC. De informatie die zij bieden, wordt gedeeld met alle leden. Een aantal van die leden is inmiddels zelfs volledig MSC-gecertificeerd.

Van Moort: “Kortom, het heeft de volle aandacht. Uit het onderzoek van de consumentenbond blijkt wel dat er nog steeds veel te winnen valt. Daar blijven we ons graag voor inzetten.”

Vervolg
De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten gaat de komende maanden in haar ledencommunicatie nóg nadrukkelijker inzetten op dit onderwerp en extra ondersteuning bieden aan visspecialisten die hulp wensen bij het verbeteren van hun informatievoorziening richting de consument.

In de winkel
Hang in jouw winkel of marktwagen de poster Herkomstgebieden op. Bij de gemeenschappelijke marktordening  is geregeld welke informatie consumenten en horecaondernemers moeten krijgen als ze gevangen of gekweekte vis kopen. Een van de regels is dat consumenten moeten kunnen weten waar het product vandaan komt. Met behulp van de poster met visvangstgebieden informeer je jouw klanten over waar de vis gevangen is. Bestel de poster via het Nederlands Visbureau 

Nederlandse visserij wordt steeds duurzamer

16 februari 2021

Circa 80% van de Nederlandse visserij neemt deel in het MSC-programma voor duurzame visvangst. En eenmaal erkend door het MSC-keurmerk, blijven visserijen werken aan verdere verduurzaming. Dat blijkt uit het rapport “Stand in het Water 2020” waarin een analyse is gedaan van alle 125 beoordelingen en controles die de afgelopen 15 jaar zijn uitgevoerd om te toetsen of visserijen het MSC-keurmerk mogen dragen.

In 2006 liet de eerste Nederlandse visserij zich meten tegen de MSC-standaard voor duurzame visvangst. Deze Noordzee haringvisserij is sindsdien gecertificeerd, en visserijen op 19 andere vissoorten volgden. Inmiddels neemt zo’n 80% van de Nederlandse visserij deel aan het programma, zowel gemeten in aantal schepen als in het volume aangelande vis in 2019. Deelnemende visserijen worden jaarlijks gecontroleerd, en vaker als daartoe aanleiding is. Elke 5 jaar vindt een uitgebreide herbeoordeling plaats.

Ook blijkt uit de analyse van de visserijbeoordelingen, dat het MSC-programma een stimulans is om continue te blijven verbeteren. Visserijen kunnen onder voorwaarden worden gecertificeerd, met verbeteropgaven voor de komende jaren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanpassen van netten om bijvangst te verminderen, of het ontzien van kwetsbare onderwaternatuur. Van de 109 dusver gestelde voorwaarden is circa de helft inmiddels ingelost: aan het realiseren van de andere helft van de verbeteropgaven wordt nog gewerkt. Deze moeten binnen afgesproken tijdlijnen worden voltooid, of de visserij riskeert schorsing of beëindiging van het certificaat.

Derde belangrijke conclusie uit de analyse is de grote betrokkenheid van stakeholders. Aan bijna alle beoordelingen hebben wetenschappers of natuurbeschermingsorganisaties bijgedragen, aan ruim de helft van deze audits hebben beide groepen bijgedragen. Hiermee wordt verzekerd dat de laatste wetenschappelijke inzichten over visserij en natuurbescherming worden meegenomen bij de beoordeling van visserijen.

Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV): “Het is goed nieuws dat de Nederlandse visserij steeds duurzamer wordt. De MSC-organisatie heeft – samen met vissers en belangenbehartigers – hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Verdere verduurzaming van de visserij blijft belangrijk, ook voor de toekomst. Dat vraagt niet alleen inzet van beleid, maar ook inzet van initiatieven zoals het MSC-keurmerk.”

Aanbod duurzaam gecertificeerde vis tijdelijk beperkt door recente schorsingen
De Nederlandse visserij is voor duurzaam beheer van visbestanden ook afhankelijk van de internationale afspraken over vangstquota. Recent zijn de MSC-certificaten voor de visserij op makreel, Atlantisch-Scandinavische haring en blauwe wijting geschorst, omdat de betrokken kuststaten geen overeenstemming konden bereiken over het verdelen van de quota. Vangst van deze soorten in 2021 mag daardoor niet als MSC-gecertificeerd worden verkocht, totdat de betrokken landen tot wetenschappelijk-gedragen afspraken komen.

Vraag consumenten naar duurzame vis blijft stijgen
Vanuit de markt blijft de vraag stijgen naar vis, schaal- en schelpdieren van duurzame oorsprong. MSC ziet in Nederland jaar op jaar groei in de verkoop van MSC-gecertificeerde visproducten. Dat past in een trend: uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI over 2019 bleek dat de omzet van voeding in supermarkten 4,2% was gegroeid, maar de omzet van voedsel met een onafhankelijk keurmerk maar liefst 26%! Binnen de productcategorie vis is inmiddels 74% van de omzet duurzaam gecertificeerd.

Bron: MSC

15e Visbeurs verplaatst naar 2022

4 februari 2021

De Spakenburgse Visbeurs is een begrip. Visspecialisten uit het hele land ontmoeten leveranciers eens in de twee jaar in het vissersdorp om zich te laten inspireren en informeren over de laatste ontwikkelingen in de sector. Onder normale omstandigheden zou op maandag 4 oktober 2021 de 15e editie van dit evenement plaatsvinden. Als gevolg van de voortdurende onzekerheid rond het coronavirus en de bijbehorende maatregelen heeft organisator de Spakenburgse Vishandelsvereniging (SVV) besloten om de 15e Visbeurs te verplaatsen naar 2022.

Maandenlange voorbereiding
Ruud van Diermen, voorzitter van de SVV en drijvende kracht achter de organisatie, licht het besluit toe: “Natuurlijk hopen we dat we in het najaar verlost zijn van alle coronamaatregelen. De organisatie van een dergelijk evenement vergt echter een maandenlange voorbereiding. Normaliter openen we in deze periode de inschrijving. We willen van deze jubileumeditie een extra groot feest maken. Momenteel zijn er simpelweg te veel onzekerheden om te kunnen garanderen dat we die ambitie gaan waarmaken. Je doet het goed of je doet het niet is in Spakenburg de mentaliteit. Daarom kiezen we er voor de 15e Visbeurs te verplaatsen naar 2022.”

Landelijke steun
Ook de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV), de landelijke brancheorganisatie, is nauw betrokken bij de organisatie van de Visbeurs. Operationeel Directeur Karel van den Heuvel vindt het jammer dat de beurs niet doorgaat dit jaar, maar staat volledig achter de keuze van de SVV: “Iedereen snakt er naar om collega’s en leveranciers weer te ontmoeten. Toch is het gezien de huidige situatie in mijn beleving een logisch en goed besluit om de Visbeurs te verplaatsen.”

Cyclus verspringt
Traditiegetrouw vindt de Visbeurs plaats op de eerste maandag van oktober in de oneven jaren. Die cyclus verspringt vanaf 2022 naar de even jaren. De 15e Visbeurs wordt georganiseerd op maandag 3 oktober 2022. De 16e Visbeurs zal worden gehouden op maandag 7 oktober 2024. Interesse om als exposant deel te nemen aan de Visbeurs? Houd dan de website www.visbeurs.nl goed in de gaten.

thumbnailL1002121

Schadefonds Geweldsmisdrijven ook voor schade rellen

28 januari 2021

Afgelopen week werd Nederland opgeschrikt door de rellen op diverse plekken in Nederland. Vooralsnog lijkt de schade in onze branche mee te vallen. Schade door de rellen worden in principe gedekt door de verzekering en anders is het Schadefonds Geweldsmisdrijven beschikbaar. Dat heeft de overheid bekend gemaakt. 

In de meeste gevallen kent een verzekering dekking voor zogenaamd klein molest, waar de schade door de rellen onder wordt geschaard. Of de schade (gedeeltelijk) wordt vergoed, is uiteindelijk afhankelijk van de polis tussen verzekeraar en verzekerde.

Onverzekerde winkeliers die door de rellen van de afgelopen dagen schade hebben opgelopen, kunnen een beroep doen op het Schadefonds Geweldsmisdrijven. Dit is goed nieuws want ondernemers horen niet op te draaien voor de geleden schade. 

Ledenvoordeel afvalinzamelaar Beelen.nl

20 januari 2021

Afvalinzamelaar Beelen.nl is begin dit jaar toegetreden tot het commerciële netwerk van VNV. Speciaal voor leden van VNV geldt er een collectiviteitskorting en is er een gratis afvalmanagementscan. Lees er meer over via onderstaande link.

Klik hier voor meer informatie over ledenvoordeel Beelen

Beelen-logo-website
Contactloos-betalen

Sealbagautomaten per direct gesloten!

8 januari 2021

De banken en Geldmaat hebben op advies van de politie besloten alle sealbagautomaten voorlopig te sluiten. De sluiting is per direct. Dat betekent dat je alleen nog geld kunt afstorten bij de geldstortautomaten van de banken en Geldmaat.

Op de Locatiewijzer van Geldmaat is het meest actuele overzicht van de alternatieve geldstortlocaties te vinden. Ook kan gebruik gemaakt worden van een waardetransporteur.

Hoe dan wel?

Er zijn vier alternatieven om contact geld alsnog af te storten:

1. Afstortautomaten van banken en geldmaat. Deze zijn echter beperkt beschikbaar door de sluiting van bedrijven als Primera en Bruna. Daarnaast is gastgebruik door banken vaak niet toegestaan. Er zijn nog circa 200 tot 250 automaten beschikbaar. 

2. Traditioneel waardevervoer voor met name voor grote cashvolumes

3. Klein geldtransport

4. Slimme kluis die geschikt voor afstorten op locatie

Advies

Wij adviseren je om jouw klanten zo veel mogelijk op te roepen te pinnen om zo de voorraad cash geld zo klein mogelijk te houden.

Wij adviseren je om bij je verzekeraar de verzekerde waarde van het contante geld te verhogen. 

Promotiemateriaal Pinnen

Probeer zoveel mogelijk klanten aan te sporen om te pinnen. Gebruik hiervoor dit promotiemateriaal 

 

Update 25/01: Banken en Geldmaat heropenen maandag 25 januari tijdelijk 40 sealbagautomaten van Geldmaat verspreid over het land. De automaten worden uit veiligheidsoverwegingen gedurende de openingstijden permanent bewaakt en iedere dag geleegd. Op die manier willen banken ondernemers een tijdelijke extra mogelijkheid bieden voor het afstorten van contant geld. Ondertussen werken ze samen met Geldmaat aan een meer permanente oplossing zodat meer sealbagautomaten weer veilig kunnen worden gebruikt.

Update over de hygiƫnecode

4 januari 2021

De huidige code waar de branche mee werkt, is inmiddels ruim vijf jaar oud. Dat betekent dat het tijd is om deze te gaan herzien want in de afgelopen jaren is er immers veel veranderd in onze sector. Zo maken steeds meer visspecialisten zelf maaltijden, salades en borrelhapjes.  Vorig jaar is de Houwers Groep aangetrokken om de VNV te ondersteunen bij de ontwikkeling van een nieuwe hygiënecode.

Naar aanleiding van onze oproep in oktober is inmiddels de klankbordgroep geformeerd. Betrokken ondernemers uit diverse regio’s met een winkel of een marktwagen hebben zitting in deze groep. Zij worden nauw betrokken bij de herziening van de code om te toetsen of hetgeen dat wordt ontwikkeld ook aansluit bij de praktijk.

 

handen-wassen-bij-kraan-500

Cao-onderhandelingen visdetailhandel uitgesteld tot voorjaar 2021

Werkgeverspartijen en CNV Vakmensen hebben besloten om de onderhandelingen drie maanden op te schorten. Door de coronapandemie zijn een aantal onderzoeken nog niet afgerond. De uitkomsten van deze onderzoeken vormen de basis voor de nieuwe nog af te sluiten cao. Het gaat om de onderzoeken over de opzet van een gemoderniseerd loongebouw en duurzame inzetbaarheid waaronder de 80-90-100 regeling.  

Nawerking van cao 

Hoewel er op 1 januari 2021 dus geen nieuwe cao is voor onze branche, betekent dit niet dat daarmee de rechten vanuit de huidige cao komen te vervallen. Wettelijk gezien is er sprake van “de nawerking van de cao”. Dit houdt in dat de afspraken van de huidige cao van kracht blijven totdat cao-partijen een nieuwe cao hebben afgesproken.  

Premie sociaal fonds

De premie voor het Sociaal Fonds voor 2021, is net als dit jaar, 0,6%.

foto

Aftredend bestuurslid Frans Rijsemus benoemd tot erelid van VNV

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten op maandag 9 november jongstleden trad Frans Rijsemus af als bestuurslid. Frans maakte sinds 2007 onderdeel uit van het bestuur en hield zich voornamelijk bezig met de thema’s hygiëne en voedselveiligheid. Zijn achtergrond als levensmiddelentechnoloog kwam daarbij goed van pas. Hij onderhield vanuit de VNV onder andere contact met de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit en het Ministerie van VWS.

Jarenlange inzet
Voorzitter Adriaan van Moort roemde Frans voor zijn jarenlange inzet voor de vereniging en droeg hem, gesteund door het voltallige bestuur, voor als erelid. De ledenvergadering stemde in met de voordracht. Gelukkig blijft Frans de komende jaren als adviseur beschikbaar voor het bestuur als het gaat om hygiëne gerelateerde zaken. De vrijgekomen positie in het bestuur zal niet worden ingevuld, omdat onlangs is besloten toe te werken naar een bestuur met vijf leden. Komend jaar vormen Adriaan van Moort (voorzitter), Roel Hopman (penningmeester), Vincent Jansen (secretaris), Nico Schokker (voorzitter Volendamse vishandelsvereniging Sint Antonius) en Ruud van Diermen (voorzitter Spakenburgse vishandelsvereniging) met elkaar het bestuur. Zij worden in hun werk ondersteund door operationeel directeur Karel van den Heuvel.

Opname in het het UBO-register, wellicht ook voor jou!

Meer dan 1,5 miljoen organisaties moeten hun UBO's inschrijven in het UBO-register. UBO's (Ultimate Beneficial Owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Wat is een UBO en krijgt jouw onderneming ook te maken met het UBO-register?

Het UBO-register komt voort uit Europese regelgeving. Het draagt bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Het UBO-register maakt transparanter wie aan de touwtjes trekt bij organisaties die in Nederland zijn opgericht. 

Voor welke ondernemingsvormen?

Organisaties met de volgende rechtsvorm zijn verplicht om UBO’s in te schrijven: naamloze vennootschap, coöperaties en personenvennootschappen zoals  maatschappen, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen.

Meer informatie vind je op de website van de Kamer van Koophandel. Of check deze handige faq.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je het laatste nieuws ontvangen via de e-mail? Meld je aan voor de nieuwsbrief. Stuur een e-mail naar redactie@visspecialisten.nl

Adriaan van Moort benoemd tot voorzitter VNV

11 november 2019

Op maandag 11 november vond in Rijswijk de Algemene Ledenvergadering plaats van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). Naast de gebruikelijke agendapunten zoals het vaststellen van de jaarrekening en een terugblik op het afgelopen jaar, werd door het bestuur ook de nieuwe voorzitter gepresenteerd. De leden stemden unaniem in met de voordracht van Adriaan van Moort (39) als leidsman van de brancheorganisatie.

Voorzitter
In februari van dit jaar trad Peter van de Laar terug als voorzitter van VNV. Daarop volgend werd Karel van den Heuvel, die al nauw betrokken was bij de vereniging als beleidsadviseur, door het bestuur aangesteld als interim-voorzitter. In de maanden daarna is er een profielschets opgesteld en gezocht naar kandidaten. Uiteindelijk bleek secretaris Adriaan van Moort voor het bestuur de beste en meest logische keuze. Van Moort is de eigenaar van twee viskiosken, in Middelburg en Goes. Daarnaast geeft hij les aan leerlingen van de vakopleiding bij SVO. Adriaan van Moort over zijn nieuwe rol: “Ik kijk er enorm naar uit om me als voorzitter in te kunnen zetten voor de belangen van de visspecialisten in ons land.”

Directeur
Verder werd Karel van den Heuvel tijdens de ALV gepresenteerd als de beoogde operationeel directeur. In deze nieuwe rol zal hij de dagelijkse operatie gaan leiden, als spin in het web functioneren voor alle stakeholders van de vereniging en zich bezighouden met de ontwikkeling en uitvoering van nieuw commercieel beleid. Van den Heuvel rapporteert aan het (dagelijks) bestuur van VNV en zal ongeveer twee dagen per week actief zijn voor de vereniging.

Samenwerking KNS
Niet toevallig vond de ALV plaats in het pand van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Met ingang van 2020 gaat VNV namelijk samenwerken met KNS voor het secretariaat en de administratie. Ook andere samenwerkingen op gebied van bijvoorbeeld belangenbehartiging en ledencommunicatie worden onderzocht. Van Moort over de samenwerking: “Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen tussen slagers en visspecialisten. KNS heeft een groot team met enthousiaste professionals waar we als VNV ook graag gebruik van willen maken. We zijn daarom erg blij met deze nieuwe samenwerking.”

Vragen naar aanleiding van dit bericht?
Neem dan contact op met:

Adriaan van Moort via 06-51888321 of a.vanmoort@svo.nl

Karel van den Heuvel via 06-50932172 of info@vankarel.nl

Stichting PAWW - Nieuwe regeling


Wat betekent de regeling PAWW voor u en uw medewerkers?
Onlangs bent u per brief geïnformeerd over de regeling PAWW. Maar wat betekent dat nu precies voor u en uw medewerkerkers? De WW- en WGA-uitkeringen zijn aangepast. Bij werkloosheid ontvangen werknemers minder lang een uitkering. Om dit op te vangen is de Private Aanvulling WW en WGA (PAWW) ontwikkeld door de sociale partners.

PAWW
Vakbonden maken samen met werkgevers in cao’s afspraken om de aanpassingen in de WW- en WGA-uitkeringen te repareren. Zo houden mensen die hun werk verliezen langer zekerheid over hun inkomen. Deze regeling komen sociale partners overeen via de CAO PAWW. Uitvoering van deze CAO is voor werkgevers en werknemers verplicht. De PAWW herstelt ook wel ‘de oude rechten’ op een WW- of WGA-uitkering.

Meer informatie over PAWW?
In de bijgevoegde documenten treft u een nadere toelichting.

PAWW-Afb-2019


Bezoekadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk

Postadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk