Wat betekenen de versoepelingen voor directe consumptie en terras?

3 mei 2021

Afgelopen week zijn versoepelingen ingevoerd. Niet-essentiele winkels zijn weer open, de avondklok is vervallen en horeca is weer open van 12 - 18 uur.

Heb je een buitenterras?

Als jij een buitenterras bij je winkel of verkoopwagen hebt, dan mag deze weer open. Hier zijn voorwaarden aan verbonden:

- De openingstijden van de buitenterrassen zijn van 12.00 uur tot maximaal 18.00 uur.
- Er geldt een verplichte reservering van zitplaatsen vooraf. Dit kan aan de deur.
- Aan een tafel zitten maximaal 2 personen op 1,5 meter afstand. Tenzij het gaat om personen uit hetzelfde huishouden en kinderen tot en met 12 jaar.
- Per buitenterras geldt een maximum van 50 personen. Aantal personen is afhankelijk van terrasgrootte.
- Een gezondheidscheck en een verzoek om te registreren zijn verplicht.
- De terrasbezoekers blijven zoveel mogelijk zitten. Verplaatsen gebeurt niet onnodig. 
- Er is geen zelfbediening. Een terras mag niet geopend worden voor consumptie van in de winkel gekochte vers gebakken vis oid. 
- Alleen voor toilet- en garderobebezoek of om te betalen mogen bezoekers naar binnen. Hierbij moet een mondkapje worden gedragen.
-Er wordt zoveel mogelijk contactloos betaald.
- Er is geen entertainment (zoals live optredens en videoschermen) op of rondom het terras.
- De basisregels blijven gelden, zoals 1.5 meter afstand en het dragen van een mondkapje.

Download op onze website het registratieformulier

Is directe consumptie weer toegestaan?
Nee, dat is niet toegestaan. Geef belegde broodjes of warme vis verpakt mee. Zorg ervoor dat klanten hun belegde broodje of warme kibbeling niet terplekke kunnen consumeren, dus plaats geen statafels o.i.d. bij je bij de winkel, wagen, kraam of kiosk. Heb je een horecagedeelte in de winkel, deze dient nog steeds afgesloten te zijn.

patio-table-13975351920

Omnia Connect sponsort VNV

12 april 2021

Stel je voor. Het is zaterdagmiddag. Er staat een lange rij voor je toonbank en dan opeens: een pinstoring omdat je internet uitgevallen is! Veel visspecialisten hebben dit wel eens meegemaakt en weten hoe vervelend dat kan zijn. Zeker in coronatijd waar vrijwel alle omzet via PIN binnen komt. Voor deze en andere veel voorkomende problemen op het gebied van internet en telefonie heeft Omnia Connect slimme oplossingen bedacht.

Bas Janssen, commercieel directeur van Omnia Connect, legt uit: “Wij bieden bijvoorbeeld 4G back-up bij elke internetverbinding om te zorgen dat de business gewoon doordraait in een dergelijk geval. Omdat we al veel andere versspecialisten als klant hebben, zoals een groot deel van de Keurslagers, snappen we heel goed wat deze doelgroep belangrijk vindt. De tijd is rijp om ook onze positie in de visbranche te versterken. Daarbij zien we de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) als een belangrijke partner.”

Karel van den Heuvel, operationeel directeur van VNV, is blij met de samenwerking met Omnia Connect: “Ons commerciële netwerk groeit, maar we hadden nog geen partner op het gebied van internet en telefonie. Veel visspecialisten zijn geen expert als het gaat om IT, maar een betrouwbaar datanetwerk wordt wel steeds belangrijker voor de continuïteit van onze leden. We zijn ervan overtuigd dat Omnia Connect de juiste partner is om visspecialisten op een betaalbare manier te ondersteunen op dit terrein.”

Omnia Connect is 3 sterren-sponsor geworden van VNV en hoopt de komende maanden veel leden van de vereniging te spreken voor een vrijblijvend advies. Ben je nieuwsgierig? Neem dan zelf contact op via telefoonnummer 088-5056100 of e-mailadres info@omniaconnect.nl.

omnia

Uniek aanbod: gratis Corona-spoedtest

27 maart 2021

VNV heeft met Spoedtest.nl de afspraak gemaakt om gratis spoedtesten aan te bieden. Hiervoor werkt Spoedtest.nl samen met Medprevent (een gecertificeerde arbodienst) en TIGRA. Hierdoor is het mogelijk dat medewerkers met klachten zich snel kunnen laten testen op corona en al binnen 30 minuten de uitslag hebben.

Gratis door subsidie overheid
We kunnen dit kosteloos aanbieden omdat de overheid dit subsidieert. Er is een subsidie van 450 miljoen beschikbaar (op=op). Spoedtest is de grootste commerciële testafnemer in Nederland en heeft ruim 60 testlocaties. Testen kan vaak al binnen enkele uren en na 30 minuten krijg je per mail de uitslag. Als die negatief is, kan de medewerker direct weer aan het werk en daarmee voorkom je (onnodig) lang verzuim.

Ook op locatie komen testen behoort tot de mogelijkheden. De sneltesten die worden gebruikt zijn van Roche. Roche werkt proactief samen met het ministerie van VWS en het RIVM.

Gebruik maken van dit aanbod?
Wacht bij twijfel niet te lang en laat jezelf en/of je medewerkers testen. Dit geeft een veilig gevoel voor jou, je medewerkers, maar ook voor je klanten. Wanneer je je medewerkers wilt laten testen, moeten ze de speciale VNV branchecode gebruiken. Vraag deze op door het secretariaat te bellen of check Mijn Visstartpunt. 

Met deze vouchercode maken werknemers eenvoudig en snel een afspraak voor een gratis test op: https://zakelijk.spoedtest.nl

Stap 1: ga naar https://zakelijk.spoedtest.nl/ 

Stap 2: Vul je gegevens in en maak een afspraak.

Stap 3: Druk op promotiecode, cadeaukaart of kortingscode toevoegen. 

Stap 4: Vul de vouchercode in (vraag deze op via het secretariaat of check Mijn Visstartpunt).

onderzoeker-aan-het-werk-500

Gratis webinar over herkomstaanduiding van vis

26 maart 2021

Voor veel ondernemers en medewerkers in de visbranche is het een dagelijkse taak om consumenten te informeren over de herkomstaanduiding van vis. De afgelopen maanden is hier in de media veel aandacht voor geweest. Omdat SVO vakopleiding veel vragen kreeg over dit thema wordt er op 7 april een gratis webinar voor de visbranche georganiseerd.

Het doel van dit webinar is het voorzien van de juiste informatie over de herkomstaanduiding van vis. “In de praktijk blijkt dit een complexe materie te zijn en is er behoefte aan bijscholing op dit onderwerp”, zegt Rinus de Rijder, onderwijsmanager van SVO. “Het is niet de bedoeling dat we deze avond gaan discussiëren óver deze wetgeving; we willen vooral samen met de branchepartners de ondernemers helpen hoe ze aan deze wetgeving kunnen voldoen”.

Webinar

Als opleider voor de foodsector verzorgt SVO diverse opleidingen en trainingen voor de visbranche. In samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV),het Nederlands Visbureau, Houwers Groep en Visfederatie biedt SVO een gratis webinar aan over het thema herkomstaanduiding van Vis. Het webinar is op woensdag 7 april om 20:00 uur. De presentatie wordt verzorgd door Paulien Prent, Secretaris Visfederatie en Jacco Calf, ‎Inspecteur voedselveiligheid bij Houwers Groep. Adriaan van Moort, Voorzitter VNV en Agnes Leewis, Directeur Nederlands Visbureau zullen een toelichting geven vanuit hun organisatie.

Meer informatie en aanmelden:

Ondernemers en werknemers uit de branche die geïnteresseerd zijn in het gratis webinar Herkomstaanduiding vis kunnen zich aanmelden via deze link.

computer-met-koffie-en-schrijfblok

Nieuwe mbo-opleiding Traiteur voor medewerkers foodbranche

3 maart 2021

Vanaf komend schooljaar kunnen medewerkers van foodzaken bij SVO vakopleiding food de nieuwe mbo 3-opleiding Traiteur volgen. Deze opleiding leidt studenten op tot traiteur bij een foodbedrijf. SVO ontwikkelt de opleiding in samenwerking met het bedrijfsleven en gebruikt vernieuwende digitale leermiddelen in de lessen.

SVO biedt vakopleidingen waar de foodbranche om zit te springen. Studenten worden opgeleid tot vakmensen met de juiste kennis en vaardigheden, zodat ze het verschil kunnen maken voor hun bedrijf. Rinus de Rijder, onderwijsmanager bij SVO: “De wereld van food is de meer dan ooit in beweging. De kaders van foodbedrijven vervagen bijvoorbeeld steeds meer. Slagers verkopen ook vis, visspeciaalzaken bieden ook maaltijden aan. De branche heeft behoefte aan medewerkers met brede productkennis en vaardigheden, die op deze ontwikkelingen in kunnen spelen.”

Behoeften van de foodbranche

Daar komt bij dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar gemak in food, zoals verse maaltijden, cateringdiensten, lunchgerechten. Versspeciaalzaken willen mee in die trend.  Daarom biedt SVO vanaf komend schooljaar een geheel vernieuwde mbo 3-opleiding Traiteur aan, bedoeld voor medewerkers in de hele foodbranche. Het is een BBL-opleiding: studenten werken vier dagen in de week bij hun leerbedrijf en gaan één dag in de week naar school. Studenten leren een groot aantal verschillende bereidingstechnieken. Ze leren bovendien hoe ze die aantrekkelijk kunnen presenteren en promoten en productkennis speelt een grote rol in de opleiding. Studenten maken recepten en ontwikkelen zelf ook creatieve gerechten. Zo kunnen ze in de zaak van hun werkgever het verschil maken met verrassende producten.

Technologische vernieuwingen

De opleiding werd ontwikkeld in samenwerking met traiteurbedrijven, die precies weten wat hun medewerkers moeten kennen en kunnen. Bovendien worden ICT’ers bij de ontwikkeling betrokken. De Rijder: “We willen het leerproces van onze studenten optimaliseren, zodat ze op een leuke manier zo veel en zo efficiënt mogelijk leren. We ontwikkelen bijvoorbeeld een app om productherkenning makkelijk te maken, we gebruiken een 3D-foodprinter in de lessen en we onderzoeken de mogelijkheden om Virtual Reality in te zetten. Zo maken we de opleiding nog aantrekkelijker.” Bij voldoende aanmeldingen start de opleiding in Eindhoven, Heerhugowaard, Houten, Rotterdam en Zwolle. 

traiteur

Hulp bij informatieverstrekking herkomst vis

Heb je hulp nodig bij de informatieverstrekking over de herkomst van de vis naar de consument? Wellicht kunnen deze partners je helpen?

  • Poster visvangstgebieden voor in de winkel van het Visbureau waarop de consument kan zien waar de vis is gevangen.
  • Software voor het etiketten en prijskaartjes van QRS en HACCP Oplossing voor vermelding herkomst en meer.
  • Voor de juiste informatievoorziening in de webshop, ga je naar Graaggedaan.nl.
  • Ben je op zoek naar prijskaartjes en cardprinters? Ga dan naar onze sponsor Van Erkel

 

12

Vishandel erkent belang informatieverstrekking herkomst vis

22 februari 2021

De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) onderkent het belang van juiste informatievoorziening richting de consument betreffende de herkomst van vis.

VNV-voorzitter Adriaan van Moort: “Het onderwerp staat al een aantal jaar hoog op onze agenda. De groep consumenten die informatie verwacht over de herkomst van het product groeit. Concreet hebben we hierop ingespeeld door een opleiding etiketteren speciaal voor de visdetailhandel te ontwikkelen in samenwerking met opleidingsinstituut SVO.”

Onderzoek consumentenbond
Op maandag 22 februari presenteerde de Consumentenbond in samenwerking de Good Fish Foundation een onderzoek over de informatievoorziening ten aanzien van herkomst in de visdetailhandel. Conclusie van dit onderzoek is dat bijna geen enkele visdetaillist voldoet aan de eisen die er vanuit Europese wetgeving ten aanzien van dit thema worden gesteld. Door de wijze waarop de data van het onderzoek gepresenteerd worden, zou men kunnen denken dat er sprake is van onwil van de kant van de visdetaillist. Volgens Van Moort is dit echter in verreweg de meeste gevallen niet aan de orde: “Er zijn twee factoren die het lastig maken voor de visspecialist om te voldoen aan de wetgeving op dit vlak. Enerzijds het feit dat de informatie over de vangstmethode vanuit de leveranciers niet altijd beschikbaar is. Anderzijds de manier waarop in de visdetailhandel wordt gewerkt met veel kleinere partijen. Er zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk van vissoorten, vangstmethodes en vangstgebieden, dat deze informatieplicht niet alleen veel administratieve druk met zich meebrengt voor visspecialisten, maar het proces ook erg foutgevoelig maakt. Desalniettemin streven we natuurlijk naar heldere informatievoorziening richting consument.”

Duurzaamheid
VNV heeft daarnaast diverse initiatieven ondernomen om het thema duurzaamheid onder de aandacht van haar leden te brengen. Zo wordt er samengewerkt met natuurbelangenorganisatie Good Fish Foundation, bijvoorbeeld tijdens de Visbeurs 2019 waar een duurzame visvitrine werd ingericht. Sinds eind vorig jaar is er een samenwerking met de keurmerken MSC en ASC. De informatie die zij bieden, wordt gedeeld met alle leden. Een aantal van die leden is inmiddels zelfs volledig MSC-gecertificeerd.

Van Moort: “Kortom, het heeft de volle aandacht. Uit het onderzoek van de consumentenbond blijkt wel dat er nog steeds veel te winnen valt. Daar blijven we ons graag voor inzetten.”

Vervolg
De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten gaat de komende maanden in haar ledencommunicatie nóg nadrukkelijker inzetten op dit onderwerp en extra ondersteuning bieden aan visspecialisten die hulp wensen bij het verbeteren van hun informatievoorziening richting de consument.

In de winkel
Hang in jouw winkel of marktwagen de poster Herkomstgebieden op. Bij de gemeenschappelijke marktordening  is geregeld welke informatie consumenten en horecaondernemers moeten krijgen als ze gevangen of gekweekte vis kopen. Een van de regels is dat consumenten moeten kunnen weten waar het product vandaan komt. Met behulp van de poster met visvangstgebieden informeer je jouw klanten over waar de vis gevangen is. Bestel de poster via het Nederlands Visbureau 

Nederlandse visserij wordt steeds duurzamer

16 februari 2021

Circa 80% van de Nederlandse visserij neemt deel in het MSC-programma voor duurzame visvangst. En eenmaal erkend door het MSC-keurmerk, blijven visserijen werken aan verdere verduurzaming. Dat blijkt uit het rapport “Stand in het Water 2020” waarin een analyse is gedaan van alle 125 beoordelingen en controles die de afgelopen 15 jaar zijn uitgevoerd om te toetsen of visserijen het MSC-keurmerk mogen dragen.

In 2006 liet de eerste Nederlandse visserij zich meten tegen de MSC-standaard voor duurzame visvangst. Deze Noordzee haringvisserij is sindsdien gecertificeerd, en visserijen op 19 andere vissoorten volgden. Inmiddels neemt zo’n 80% van de Nederlandse visserij deel aan het programma, zowel gemeten in aantal schepen als in het volume aangelande vis in 2019. Deelnemende visserijen worden jaarlijks gecontroleerd, en vaker als daartoe aanleiding is. Elke 5 jaar vindt een uitgebreide herbeoordeling plaats.

Ook blijkt uit de analyse van de visserijbeoordelingen, dat het MSC-programma een stimulans is om continue te blijven verbeteren. Visserijen kunnen onder voorwaarden worden gecertificeerd, met verbeteropgaven voor de komende jaren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanpassen van netten om bijvangst te verminderen, of het ontzien van kwetsbare onderwaternatuur. Van de 109 dusver gestelde voorwaarden is circa de helft inmiddels ingelost: aan het realiseren van de andere helft van de verbeteropgaven wordt nog gewerkt. Deze moeten binnen afgesproken tijdlijnen worden voltooid, of de visserij riskeert schorsing of beëindiging van het certificaat.

Derde belangrijke conclusie uit de analyse is de grote betrokkenheid van stakeholders. Aan bijna alle beoordelingen hebben wetenschappers of natuurbeschermingsorganisaties bijgedragen, aan ruim de helft van deze audits hebben beide groepen bijgedragen. Hiermee wordt verzekerd dat de laatste wetenschappelijke inzichten over visserij en natuurbescherming worden meegenomen bij de beoordeling van visserijen.

Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV): “Het is goed nieuws dat de Nederlandse visserij steeds duurzamer wordt. De MSC-organisatie heeft – samen met vissers en belangenbehartigers – hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Verdere verduurzaming van de visserij blijft belangrijk, ook voor de toekomst. Dat vraagt niet alleen inzet van beleid, maar ook inzet van initiatieven zoals het MSC-keurmerk.”

Aanbod duurzaam gecertificeerde vis tijdelijk beperkt door recente schorsingen
De Nederlandse visserij is voor duurzaam beheer van visbestanden ook afhankelijk van de internationale afspraken over vangstquota. Recent zijn de MSC-certificaten voor de visserij op makreel, Atlantisch-Scandinavische haring en blauwe wijting geschorst, omdat de betrokken kuststaten geen overeenstemming konden bereiken over het verdelen van de quota. Vangst van deze soorten in 2021 mag daardoor niet als MSC-gecertificeerd worden verkocht, totdat de betrokken landen tot wetenschappelijk-gedragen afspraken komen.

Vraag consumenten naar duurzame vis blijft stijgen
Vanuit de markt blijft de vraag stijgen naar vis, schaal- en schelpdieren van duurzame oorsprong. MSC ziet in Nederland jaar op jaar groei in de verkoop van MSC-gecertificeerde visproducten. Dat past in een trend: uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI over 2019 bleek dat de omzet van voeding in supermarkten 4,2% was gegroeid, maar de omzet van voedsel met een onafhankelijk keurmerk maar liefst 26%! Binnen de productcategorie vis is inmiddels 74% van de omzet duurzaam gecertificeerd.

Bron: MSC

15e Visbeurs verplaatst naar 2022

4 februari 2021

De Spakenburgse Visbeurs is een begrip. Visspecialisten uit het hele land ontmoeten leveranciers eens in de twee jaar in het vissersdorp om zich te laten inspireren en informeren over de laatste ontwikkelingen in de sector. Onder normale omstandigheden zou op maandag 4 oktober 2021 de 15e editie van dit evenement plaatsvinden. Als gevolg van de voortdurende onzekerheid rond het coronavirus en de bijbehorende maatregelen heeft organisator de Spakenburgse Vishandelsvereniging (SVV) besloten om de 15e Visbeurs te verplaatsen naar 2022.

Maandenlange voorbereiding
Ruud van Diermen, voorzitter van de SVV en drijvende kracht achter de organisatie, licht het besluit toe: “Natuurlijk hopen we dat we in het najaar verlost zijn van alle coronamaatregelen. De organisatie van een dergelijk evenement vergt echter een maandenlange voorbereiding. Normaliter openen we in deze periode de inschrijving. We willen van deze jubileumeditie een extra groot feest maken. Momenteel zijn er simpelweg te veel onzekerheden om te kunnen garanderen dat we die ambitie gaan waarmaken. Je doet het goed of je doet het niet is in Spakenburg de mentaliteit. Daarom kiezen we er voor de 15e Visbeurs te verplaatsen naar 2022.”

Landelijke steun
Ook de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV), de landelijke brancheorganisatie, is nauw betrokken bij de organisatie van de Visbeurs. Operationeel Directeur Karel van den Heuvel vindt het jammer dat de beurs niet doorgaat dit jaar, maar staat volledig achter de keuze van de SVV: “Iedereen snakt er naar om collega’s en leveranciers weer te ontmoeten. Toch is het gezien de huidige situatie in mijn beleving een logisch en goed besluit om de Visbeurs te verplaatsen.”

Cyclus verspringt
Traditiegetrouw vindt de Visbeurs plaats op de eerste maandag van oktober in de oneven jaren. Die cyclus verspringt vanaf 2022 naar de even jaren. De 15e Visbeurs wordt georganiseerd op maandag 3 oktober 2022. De 16e Visbeurs zal worden gehouden op maandag 7 oktober 2024. Interesse om als exposant deel te nemen aan de Visbeurs? Houd dan de website www.visbeurs.nl goed in de gaten.

thumbnailL1002121

Schadefonds Geweldsmisdrijven ook voor schade rellen

28 januari 2021

Afgelopen week werd Nederland opgeschrikt door de rellen op diverse plekken in Nederland. Vooralsnog lijkt de schade in onze branche mee te vallen. Schade door de rellen worden in principe gedekt door de verzekering en anders is het Schadefonds Geweldsmisdrijven beschikbaar. Dat heeft de overheid bekend gemaakt. 

In de meeste gevallen kent een verzekering dekking voor zogenaamd klein molest, waar de schade door de rellen onder wordt geschaard. Of de schade (gedeeltelijk) wordt vergoed, is uiteindelijk afhankelijk van de polis tussen verzekeraar en verzekerde.

Onverzekerde winkeliers die door de rellen van de afgelopen dagen schade hebben opgelopen, kunnen een beroep doen op het Schadefonds Geweldsmisdrijven. Dit is goed nieuws want ondernemers horen niet op te draaien voor de geleden schade. 

Ledenvoordeel afvalinzamelaar Beelen.nl

20 januari 2021

Afvalinzamelaar Beelen.nl is begin dit jaar toegetreden tot het commerciële netwerk van VNV. Speciaal voor leden van VNV geldt er een collectiviteitskorting en is er een gratis afvalmanagementscan. Lees er meer over via onderstaande link.

Klik hier voor meer informatie over ledenvoordeel Beelen

Beelen-logo-website
Contactloos-betalen

Sealbagautomaten per direct gesloten!

8 januari 2021

De banken en Geldmaat hebben op advies van de politie besloten alle sealbagautomaten voorlopig te sluiten. De sluiting is per direct. Dat betekent dat je alleen nog geld kunt afstorten bij de geldstortautomaten van de banken en Geldmaat.

Op de Locatiewijzer van Geldmaat is het meest actuele overzicht van de alternatieve geldstortlocaties te vinden. Ook kan gebruik gemaakt worden van een waardetransporteur.

Hoe dan wel?

Er zijn vier alternatieven om contact geld alsnog af te storten:

1. Afstortautomaten van banken en geldmaat. Deze zijn echter beperkt beschikbaar door de sluiting van bedrijven als Primera en Bruna. Daarnaast is gastgebruik door banken vaak niet toegestaan. Er zijn nog circa 200 tot 250 automaten beschikbaar. 

2. Traditioneel waardevervoer voor met name voor grote cashvolumes

3. Klein geldtransport

4. Slimme kluis die geschikt voor afstorten op locatie

Advies

Wij adviseren je om jouw klanten zo veel mogelijk op te roepen te pinnen om zo de voorraad cash geld zo klein mogelijk te houden.

Wij adviseren je om bij je verzekeraar de verzekerde waarde van het contante geld te verhogen. 

Promotiemateriaal Pinnen

Probeer zoveel mogelijk klanten aan te sporen om te pinnen. Gebruik hiervoor dit promotiemateriaal 

 

Update 25/01: Banken en Geldmaat heropenen maandag 25 januari tijdelijk 40 sealbagautomaten van Geldmaat verspreid over het land. De automaten worden uit veiligheidsoverwegingen gedurende de openingstijden permanent bewaakt en iedere dag geleegd. Op die manier willen banken ondernemers een tijdelijke extra mogelijkheid bieden voor het afstorten van contant geld. Ondertussen werken ze samen met Geldmaat aan een meer permanente oplossing zodat meer sealbagautomaten weer veilig kunnen worden gebruikt.

Update over de hygiënecode

4 januari 2021

De huidige code waar de branche mee werkt, is inmiddels ruim vijf jaar oud. Dat betekent dat het tijd is om deze te gaan herzien want in de afgelopen jaren is er immers veel veranderd in onze sector. Zo maken steeds meer visspecialisten zelf maaltijden, salades en borrelhapjes.  Vorig jaar is de Houwers Groep aangetrokken om de VNV te ondersteunen bij de ontwikkeling van een nieuwe hygiënecode.

Naar aanleiding van onze oproep in oktober is inmiddels de klankbordgroep geformeerd. Betrokken ondernemers uit diverse regio’s met een winkel of een marktwagen hebben zitting in deze groep. Zij worden nauw betrokken bij de herziening van de code om te toetsen of hetgeen dat wordt ontwikkeld ook aansluit bij de praktijk.

 

handen-wassen-bij-kraan-500

Korting op zorgverzekering 2021 voor VNV-leden

Besparen op de zorgverzekering zonder dat je in hoeft te leveren op goede zorg. Dat kunnen VNV-leden eenvoudig door gebruik te maken van de collectiviteitskorting via VNV Risk. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de Nederlanders te veel betaalt voor hun zorgverzekering. Bij zelfstandigen ligt dat aantal nog hoger omdat er weinig collectieven voor zelfstandigen zijn.

VNV Risk heeft met de grootste verzekeraars een overeenkomst gesloten waardoor je tot 5% korting krijgt op de basisverzekering en tot 20% op de aanvullende verzekeringen. Hierdoor bespaar je al snel tot 60 euro per persoon op de basisverzekering. Het voordeel op de aanvullende verzekeringen komt hier nog bij.

Vergelijken en afsluiten?

Maak gebruik van de zorgverzekeringvergelijker om de verschillende verzekeraars eenvoudig te vergelijken. Klik hier voor de vergelijker en voor meer informatie.

 

Overstappen?
Wil je gebruik maken van de korting? Overstappen mag tot 31 januari 2021. Vergeet niet dat je vóór 31 december de oude zorgverzekering moet hebben opgezegd.


Loopt jouw zorgverzekering al via een van de aanbieders uit de vergelijker? Dan kun je eenvoudig gebruik maken van de collectiviteitskorting. Een telefoontje naar de zorgverzekeraar is voldoende. Klik hier voor de telefoonnummers en de door te geven collectiviteitsnummers. 

Korting op zorgverzekering 2021 voor VNV-leden
ZeeuwseOesters-1

Campagne Zeeuwse oesters

Op 10 december lanceerde de Nederlandse Oestervereniging een campagne om het thuis consumeren van Zeeuwse oesters tijdens de feestdagen te stimuleren. Zo lieten zij fraai beeldmateriaal ontwikkelen dat ook door jou als visspecialist gebruikt kan worden.

In de bestandenmodule van Mijn Visstartpunt zijn receptfilmpjes te vinden die geschikt zijn voor jouw social media, website en/of narrowcasting. Op zoek naar meer informatie over de actie en tips voor consumenten die weinig ervaring hebben met het openen van oesters? Ga dan naar de website www.zeeuwseoesters.nl.

Cao-onderhandelingen visdetailhandel uitgesteld tot voorjaar 2021

Werkgeverspartijen en CNV Vakmensen hebben besloten om de onderhandelingen drie maanden op te schorten. Door de coronapandemie zijn een aantal onderzoeken nog niet afgerond. De uitkomsten van deze onderzoeken vormen de basis voor de nieuwe nog af te sluiten cao. Het gaat om de onderzoeken over de opzet van een gemoderniseerd loongebouw en duurzame inzetbaarheid waaronder de 80-90-100 regeling.  

Nawerking van cao 

Hoewel er op 1 januari 2021 dus geen nieuwe cao is voor onze branche, betekent dit niet dat daarmee de rechten vanuit de huidige cao komen te vervallen. Wettelijk gezien is er sprake van “de nawerking van de cao”. Dit houdt in dat de afspraken van de huidige cao van kracht blijven totdat cao-partijen een nieuwe cao hebben afgesproken.  

Premie sociaal fonds

De premie voor het Sociaal Fonds voor 2021, is net als dit jaar, 0,6%.

Certificaten voor Noordoost-Atlantische haring en Blauwe wijting geschorst per 30 december a.s.

Per 30 december a.s. worden de MSC-certificaten voor Noordoost-Atlantische haring en blauwe wijting ingetrokken. Dit betekent dat voor deze vis het MSC-certificaat dan niet meer geldt en ook niet als zodanig verkocht mag worden.

Deze schorsing is te wijten aan de overbevissing in dit gebied en dat er geen overeenkomst is over vangsthoeveelheden. De visserij krijgt 90 dagen om een actieplan in te dienen om zo de reden van schorsing op te heffen en op te lossen. MSC zet zich in voor goed beheer van de visgronden op lange termijn.  Deze schorsing volgt op en een al langer aanwezig probleem dat ook de Noordoost-Atlantische makreel certificaten eerder trof.

De haring en blauwe wijting die gevangen is voor 30 december 2020 heeft het MSC-certificaat. Vis dat gevangen wordt vanaf 30 december heeft geen MSC-certificaat meer. Het gaat om de volgende visserijen:

Blauwe wijting:

• Norway North East Atlantic blue whiting

• PFA, DPPO, KFO, SPSG & Compagnie des Pêches St Malo Northeast Atlantic blue whiting Pelagic Trawl

• Faroese Pelagic Organization North East Atlantic blue whiting

 • ISF Iceland North East Atlantic blue whiting

Haring:

• Norway spring spawning herring

• SPSG, DPPO, PFA, SPFPO & KFO Atlanto-Scandian purse seine and pelagic trawl herring 

• Faroese Pelagic Organisation Atlanto-Scandian herring 

• ISF Norwegian & Icelandic herring trawl and seine (certificate expiry)

In tegenstelling tot voor makreel en blauwe wijting, zijn er voor haring wél gecertificeerde visserijen die een alternatief vormen. Dat zijn de visserijen uit de Noordzee, de Centraal Baltische zee, Ierse zee, en de IJslandse zomer paai bestanden.

Meer informatie is te vinden op de visserijwebsite van MSC

 

Spreiden van de kerstdrukte

kerstbal-met-sneeuw-en-kersttak-500

 

Ongetwijfeld ben je druk bezig met de kerstvoorbereidingen en planning. Niet alleen je assortiment en personeelsplanning zijn belangrijk, maar ook de veiligheid en het spreiden van de klantstromen.  

Drukte spreiden

Om de drukte te spreiden zodat er veilig gewinkeld kan worden, is er een aantal zaken die je kunt regelen:

* Laat bestellingen ophalen in zogenaamde bloktijden. Hiermee spreid je de drukte in en rondom de winkel.
* Of zorg voor een speciaal pick-up point buiten de winkel.
* Zorg voor genoeg (mobiele) pinautomaten om klanten snel en veilig te laten betalen.
* Zet een gastheer/-vrouw in om alles in goede banen te leiden.
* Verruim je openingstijden. Check bij jouw gemeente wat de mogelijkheden zijn.
* Zorg voor een plek waar klanten buiten kunnen wachten. Bijvoorbeeld een tent of overkapping. Uiteraard volgens de geldende coronamaatregelen en in overleg met jouw gemeente.
* Betrek de gemeente/ BOA bij je plannen maar ook je collega-ondernemers. Zorg er gezamenlijk voor dat het veilig winkelen is.

Communicatie

* Beschrijf in je kerstfolder hoe de klanten de kerstaankopen bij jou kunnen doen. Kan er van tevoren besteld worden? En zo ja, tot wanneer? Kan er afgehaald of bezorgd worden?
* Stuur een nieuwsbrief met je kerstassortiment, (eventuele) bestellijst, spelregels naar je klanten. Neem ze mee in jouw voorbereidingen en leg uit waarom je het dit jaar anders (moet) doet dan andere jaren.
* Inspireer je klanten via Facebook of Instagram met jouw kerstassortiment. Verwijs naar je website of het bestelformulier waar ze kunnen bestellen. En een gratis lekker product voor de vroege bestellers kan een extra stimulans zijn om tijdig te bestellen. 
* Vermeld in de bestelbevestiging nog een keer de spelregels die je hanteert (wanneer ophalen, welke tijd, betaling, kom in je eentje de bestelling ophalen en meer).

Handhaving op veilig winkelen

De verwachting is dat er een intensieve handhaving door de gemeente op de mondkapjesplicht is. Zorg er voor dat jouw winkel op orde is en blijft. Gebruik hiervoor deze checklist: Hangt de raamposter met jouw huisregels zichtbaar bij de ingang van de winkel en nog een keer in de winkel (bijvoorbeeld op de toonbank)? Deel je deze boodschap ook via je sociale media-kanalen, website of nieuwsbrief?

*Is het duidelijk hoeveel klanten in de winkel mogen zijn? Vraag jij aan klanten om alleen boodschappen te komen doen?
*Zijn er markeringen aangebracht waar de klant kan staan, zowel in de winkel als buiten de winkel?
*Spreek jij of je medewerkers de klant aan die rondloopt in de winkel of bij een andere klant te dichtbij komt? Tip: gastheer/vrouw bij de ingang om het allemaal in goede banen te leiden.
*Heb jij kuchschermen hangen? Is er desinfectie beschikbaar?
*Wordt de pinautomaat vaak schoongemaakt? Laat je je klanten zo veel mogelijk met pin betalen?
*Heb jij met je collega-ondernemers al contact gehad over het spreiden van de (kerst)drukte bij jou in de straat of winkelcentrum?

foto

Aftredend bestuurslid Frans Rijsemus benoemd tot erelid van VNV

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten op maandag 9 november jongstleden trad Frans Rijsemus af als bestuurslid. Frans maakte sinds 2007 onderdeel uit van het bestuur en hield zich voornamelijk bezig met de thema’s hygiëne en voedselveiligheid. Zijn achtergrond als levensmiddelentechnoloog kwam daarbij goed van pas. Hij onderhield vanuit de VNV onder andere contact met de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit en het Ministerie van VWS.

Jarenlange inzet
Voorzitter Adriaan van Moort roemde Frans voor zijn jarenlange inzet voor de vereniging en droeg hem, gesteund door het voltallige bestuur, voor als erelid. De ledenvergadering stemde in met de voordracht. Gelukkig blijft Frans de komende jaren als adviseur beschikbaar voor het bestuur als het gaat om hygiëne gerelateerde zaken. De vrijgekomen positie in het bestuur zal niet worden ingevuld, omdat onlangs is besloten toe te werken naar een bestuur met vijf leden. Komend jaar vormen Adriaan van Moort (voorzitter), Roel Hopman (penningmeester), Vincent Jansen (secretaris), Nico Schokker (voorzitter Volendamse vishandelsvereniging Sint Antonius) en Ruud van Diermen (voorzitter Spakenburgse vishandelsvereniging) met elkaar het bestuur. Zij worden in hun werk ondersteund door operationeel directeur Karel van den Heuvel.

Opname in het het UBO-register, wellicht ook voor jou!

Meer dan 1,5 miljoen organisaties moeten hun UBO's inschrijven in het UBO-register. UBO's (Ultimate Beneficial Owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Wat is een UBO en krijgt jouw onderneming ook te maken met het UBO-register?

Het UBO-register komt voort uit Europese regelgeving. Het draagt bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Het UBO-register maakt transparanter wie aan de touwtjes trekt bij organisaties die in Nederland zijn opgericht. 

Voor welke ondernemingsvormen?

Organisaties met de volgende rechtsvorm zijn verplicht om UBO’s in te schrijven: naamloze vennootschap, coöperaties en personenvennootschappen zoals  maatschappen, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen.

Meer informatie vind je op de website van de Kamer van Koophandel. Of check deze handige faq.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je het laatste nieuws ontvangen via de e-mail? Meld je aan voor de nieuwsbrief. Stuur een e-mail naar redactie@visspecialisten.nl

Directe verkoop en een visspeciaalzaak horen bij elkaar

Jarenlang heeft The Seafood Shop in het centrum van Amsterdam juridisch gestreden tegen de gemeente. De inzet: is het direct consumeren van een haring een ‘snelle consumptie’ of valt het onder ‘directe consumptie’? Na 2,5 jaar procederen is er antwoord.

Aanleiding
Volgens de gemeente was The Seafood Shop in de Leidsestraat een snackbar, wat in strijd is met het bestemmingsplan van 2017. Dit houdt in dat nieuwe zaken gericht op ‘eten voor snelle consumptie’ niet zijn toegestaan. Dus volgens de Gemeente Amsterdam mocht The Seafood Shop wel vis verkopen, maar mochten klanten de gekochte haring of warme kibbeling niet direct in de winkel nuttigen.

Op 14 oktober gaf de Raad van State The Seafood Shop gedeeltelijk gelijk. Ondanks dat de winkel veel lijkt op een zaak met horecabestemming, wat niet is toegestaan, had de gemeente niet mogen dreigen met sluiting. Volgens de Raad van State is het bereiden van etenswaren en het in beperkte mate verkopen van voedsel, zoals een broodje vis of een haring, ten behoeve van directe consumptie, niet in strijd met een detailhandelsbestemming.

De lering die getrokken kan worden uit deze rechtszaak, is dat het belangrijk is om bij vestiging van je winkel goed te kijken naar het bestemmingsplan. Check vooral de bestemming die rust op het pand. Laat je informeren door de gemeente en leg je plannen voor.

De eigenaren van Seafood Shop hebben besloten om de visspeciaalzaak te verkopen. Ondanks de blijdschap om de uitspraak, is dit besluit ingegeven door de huidige tijd en de rechtszaak. Mede-eigenaar Pepijn de Visscher zegt hierover in het Parool: “Het is niet de bedoeling dat we een fastfooduitstraling hebben en dat is terecht. Maar het was onredelijk dat wij de enige visboer waren, waar je geen haring ter plekke mocht opeten. Met deze uitslag kunnen we een viswinkel zijn, zoals elke normale viswinkel in Nederland.“Vanuit principieel oogpunt, is dit een overwinning, voor alle visboeren in Nederland. Maar onze droom om een succesvolle viswinkel te runnen is weg.” The Seafood Shop hoopt iemand te vinden die de viswinkel wil overnemen.

Enquête Hygiënecode

Graag nodigen we jou uit om je ervaringen met de huidige hygiënecode te delen met ons via een digitale enquête. Het invullen kost je slechts 5-10 minuten en helpt ons enorm om een goed beeld te krijgen van wat er speelt in onze sector op gebied van voedselveiligheid en hygiëne.

Enquête pinkosten: welke kosten maak jij?

Veel MKB ondernemers vragen zich af waarom het elektronische betalingsverkeer duurder wordt terwijl banken hun processen steeds verder automatiseren en de dienstverlening afbouwen. Dit gevoel is versterkt door de explosieve toename van het aantal (contactloze) PIN betalingen sinds de uitbraak van het corona virus.

Detailhandel Nederland heeft het initiatief genomen om met een aantal samenwerkende (vers)detailhandelsbranches in gesprek te willen gaan met de banken over de hoogte en opbouw van de pintarieven. Om dit gefundeerd te doen is o.a. inzicht nodig in de ontwikkeling van de aantallen en de kosten van het pinnen in het eerste half jaar van 2020 ten opzichte van het eerste half jaar van 2019.

De meeste MKB-ondernemers hebben een overeenkomst voor de verwerking van hun PIN transacties met een bank. Banken hebben verschillende bundels en/of tarieven. Zo is het opvallend dat bijvoorbeeld de Rabobank geen pinbundel heeft voor meer dan 5.000 pintransacties per maand en dat als deze grens wordt overschreden de ondernemer alsnog 5,6 cent per pintransactie moet betalen. Door de genoemde toename van het aantal pintransacties zijn in veel gevallen de kosten dus gestegen.

Bij onze leden is het verschil van de kosten per pintransactie ten opzichte van bijvoorbeeld het grootwinkelbedrijf al jaren een doorn in het oog. Voor de kostprijs van een pintransactie maakt het niet veel uit of er veel of weinig pintransacties plaatsvinden. Toch zijn de kosten per transactie voor ondernemers in het MKB veel hoger dan voor het grootwinkelbedrijf.

Wij verzoeken je de korte enquête in te vullen over pinkosten. Deze enquête wordt door een aantal (vers)branches tegelijkertijd uitgezet onder de leden. Met de uitslag, die wij medio september verwerken gaan wij opnieuw in gesprek met banken, ditmaal met een breder collectief.

Afstorten contant geld

De VNV heeft met collega-brancheorganisaties overleg gehad met Detailhandel Nederland over het belang van het veilig afstorten van contant geld bij banken.

Door het wegvallen van veel bankfilialen, ervaren veel visspecialisten problemen met het veilig kunnen afstorten van contant geld. Zeker vanuit veiligheid is het belangrijk dat ondernemers gemakkelijk en snel kunnen afstorten. Door Detailhandel Nederland wordt dit punt continu bepleit bij de banksector.

Subsidieregeling praktijkleren beschikbaar

19 augustus 2020

Bedrijven en instellingen die een praktijk- of leerwerkplaats aanbieden, kunnen in aanmerking komen voor de subsidieregeling Praktijkleren en aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De voorwaarden verschillen per onderwijscategorie. De aanvraag is in te dienen tot en met 16 september.

Voor de aanvraag zijn volgende documenten benodigd: een geldige praktijkleerovereenkomst, aanwezigheidsadministratie in leerbedrijf, administratie waarmee de voortgang, de begeleiding en de manier waarop het deel van de leerdoelen/kwalificaties/kwaliteiten van de beroepsvorming is behaald, aantoont. En een kopie van het diploma.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kan controles uitvoeren op de administratie. Meer informatie over de subsidie praktijkleren is te vinden op de website van de RVO.

Subsidies uit de branche
Ook vanuit de cao worden subsidies verstrekt voor trainingen en opleidingen die gevolgd zijn bij SVO vakopleiding food. 

Regels directe consumptie zijn per direct gewijzigd

7 augustus 2020

Bij de persconferentie van 6 augustus zijn aanscherpingen voor alle eet- en drinkgelegenheden afgekondigd: reservering verplicht en registratie gasten. Het is verplicht te reserveren; voorafgaand of aan de deur. Ook is het verplicht gasten te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Gasten registreren zich op vrijwillige basis. Deze twee regels zijn ook verplicht voor visspecialisten met een eetgelegenheid, zowel bij service aan tafel als bij uitgifte via toonbank/ counter waar het gaat om directe consumptie.  De VNV heeft de afgelopen dagen contact gehad met diverse overheidsinstanties om duidelijkheid op dit punt te krijgen.

Download hier het formulier voor registratie gasten

Heeft u vragen? Neem contact met ons op, wij beantwoorden uw vraag graag. 

Regels directe consumptie

VNV Social i.s.m. Graaggedaan.nl

Standpunt VNV inzake maatregelen corona

Beste visspecialisten,

 

Nu de landelijke aanpak van het coronavirus een volgend stadium in is gegaan, ontkomt ook de visdetailhandel niet aan het nemen van ingrijpende maatregelen. Vanzelfsprekend stellen we binnen onze sector het belang van de volksgezondheid in ons land voorop.

 

Het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) heeft de visie dat viswinkels, visverkoopwagens en viskramen gewoon open kunnen blijven omdat zij onderdeel uitmaken van de voedselketen in ons land. Wel adviseren we ondernemers om de volgende maatregelen te treffen:

 

  • Sluit alle gelegenheid tot directe consumptie in en rond uw winkel, wagen of kraam. Bied klanten uitsluitend de mogelijkheid om producten mee naar huis te nemen.
  • Stimuleer uw klanten om contactloos te betalen. Kan dat niet? Laat klanten het geld dan op de toonbank leggen i.p.v. rechtstreeks in de hand van de verkoper.
  • Zorg voor voldoende afstand tussen klanten en personeel. Maximeer het aantal klanten in winkels om te voorkomen dat klanten binnen 1,5 meter van elkaar moeten staan.
  • Hang een lijst met maatregelen die u treft goed zichtbaar voor uw klanten op. VNV heeft een kant-en-klaar document voor u beschikbaar.

 

Sommige gemeentes gelasten markten af. Dit heeft logischerwijs grote impact op de ambulante visspecialisten die normaliter op deze markten actief zijn. VNV onderhoudt nauwe contacten met de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) over de ontwikkelingen op de markt. Wordt u geconfronteerd met een afgelasting van de markt waarop u staat? Meld dit dan bij de CVAH.

 

Wij kunnen ons voorstellen dat u in deze hectische tijden soms op zoek bent naar het juiste loket voor uw vraag. Onderstaand leggen we uit wie u voor welk vraagstuk kunt benaderen:

 

  • Uw administrateur – voor het aanvragen van deeltijd WW
  • VNV Zorgportaal – voor het melden van ziek personeel op de verzuimverzekering
  • CVAH – voor de afgelasting van markten
  • Gemeente – voor de interpretatie van regels op lokaal niveau
  • VNV – voor al uw overige vragen

 

Het bestuur van VNV wenst iedereen die getroffen wordt door het virus en/of door de maatregelen ontzettend veel sterkte toe. Wij proberen alle vragen die op ons afkomen zo snel en zorgvuldig mogelijk beantwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Vereniging van Nederlandse Visspecialisten

Het Bestuur

Wet arbeidsmarkt in balans: dit zijn de gevolgen!

december 2019

 

Sinds 1 januari zijn de regels rond arbeidscontracten en ontslag veranderd. Dit is geregeld in de Wet arbeidsmarkt in balans. Dit is relevant voor werkgevers en werknemers. Zo betalen werkgevers sinds 1 januari een lagere WW-premie voor werknemers met een vast contract. Payrollwerknemers krijgen een betere rechtspositie en arbeidsvoorwaarden en oproepkrachten krijgen meer zekerheid op werk en inkomen. In dit artikel leggen we uit wat dit voor u betekent.

 

Doel van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB)

Werknemers met een vast contract hebben vaak betere arbeidsvoorwaarden en meer rechten dan flexibele werknemers. De regering wil deze kloof tussen vaste contracten en flexibele contracten kleiner maken. Daarom hebben oproepkrachten en payrollwerknemers meer zekerheid gekregen. Ook is het voor werkgevers nu aantrekkelijker om een vast contract aan te bieden.

 

In onderstaande checklist ziet u welke belangrijke veranderingen er zijn sinds 1 januari 2020.

 

Vast contract: lage WW-premie, flexibel contract: hoge WW-premie
Als werkgever betaalt u een lage WW-premie voor werknemers in vaste dienst. Voor werknemers met een flexibel contract betaalt u een hoge WW-premie. U moet in de loonaangifte de juiste WW-premie afdragen.

Oproepkrachten: aanbod voor vaste uren na 12 maanden
Sinds 1 januari moet u oproepkrachten die u langer dan 12 maanden in dienst heeft, een aanbod doen voor een vast aantal uren.

Payrollwerkgevers: arbeidsvoorwaarden worden gelijk
Payrollwerkgevers moeten zorgen dat hun payrollwerknemers vanaf 1 januari dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als andere medewerkers in uw bedrijf.

Payrollwerknemer: dezelfde rechtspositie en arbeidsvoorwaarden
Sinds 1 januari krijgen uw payrollmedewerkers minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden als medewerkers die werken bij uw bedrijf. Huurt u medewerkers in via een uitzend- of payrollbedrijf? Dan moet u dat bedrijf informeren over welke arbeidsvoorwaarden u heeft voor uw eigen medewerkers.

Transitievergoeding vanaf de 1e werkdag
U moet bij een ontslag of het niet verlengen van een tijdelijk contract een transitievergoeding betalen. Het maakt dan niet meer uit hoe lang de arbeidsovereenkomst heeft geduurd.

 

Mogelijk heeft u bovengenoemde zaken nog niet helemaal op orde. Wij raden u in dat geval aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw accountant en/of administrateur. Komt u er niet uit? Of heeft u extra begeleiding nodig? Neem dan contact op met de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten via info@visspecialisten.nl.

Adriaan van Moort benoemd tot voorzitter VNV

11 november 2019

Op maandag 11 november vond in Rijswijk de Algemene Ledenvergadering plaats van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). Naast de gebruikelijke agendapunten zoals het vaststellen van de jaarrekening en een terugblik op het afgelopen jaar, werd door het bestuur ook de nieuwe voorzitter gepresenteerd. De leden stemden unaniem in met de voordracht van Adriaan van Moort (39) als leidsman van de brancheorganisatie.

Voorzitter
In februari van dit jaar trad Peter van de Laar terug als voorzitter van VNV. Daarop volgend werd Karel van den Heuvel, die al nauw betrokken was bij de vereniging als beleidsadviseur, door het bestuur aangesteld als interim-voorzitter. In de maanden daarna is er een profielschets opgesteld en gezocht naar kandidaten. Uiteindelijk bleek secretaris Adriaan van Moort voor het bestuur de beste en meest logische keuze. Van Moort is de eigenaar van twee viskiosken, in Middelburg en Goes. Daarnaast geeft hij les aan leerlingen van de vakopleiding bij SVO. Adriaan van Moort over zijn nieuwe rol: “Ik kijk er enorm naar uit om me als voorzitter in te kunnen zetten voor de belangen van de visspecialisten in ons land.”

Directeur
Verder werd Karel van den Heuvel tijdens de ALV gepresenteerd als de beoogde operationeel directeur. In deze nieuwe rol zal hij de dagelijkse operatie gaan leiden, als spin in het web functioneren voor alle stakeholders van de vereniging en zich bezighouden met de ontwikkeling en uitvoering van nieuw commercieel beleid. Van den Heuvel rapporteert aan het (dagelijks) bestuur van VNV en zal ongeveer twee dagen per week actief zijn voor de vereniging.

Samenwerking KNS
Niet toevallig vond de ALV plaats in het pand van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Met ingang van 2020 gaat VNV namelijk samenwerken met KNS voor het secretariaat en de administratie. Ook andere samenwerkingen op gebied van bijvoorbeeld belangenbehartiging en ledencommunicatie worden onderzocht. Van Moort over de samenwerking: “Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen tussen slagers en visspecialisten. KNS heeft een groot team met enthousiaste professionals waar we als VNV ook graag gebruik van willen maken. We zijn daarom erg blij met deze nieuwe samenwerking.”

Vragen naar aanleiding van dit bericht?
Neem dan contact op met:

Adriaan van Moort via 06-51888321 of a.vanmoort@svo.nl

Karel van den Heuvel via 06-50932172 of info@vankarel.nl

Stichting PAWW - Nieuwe regeling


Wat betekent de regeling PAWW voor u en uw medewerkers?
Onlangs bent u per brief geïnformeerd over de regeling PAWW. Maar wat betekent dat nu precies voor u en uw medewerkerkers? De WW- en WGA-uitkeringen zijn aangepast. Bij werkloosheid ontvangen werknemers minder lang een uitkering. Om dit op te vangen is de Private Aanvulling WW en WGA (PAWW) ontwikkeld door de sociale partners.

PAWW
Vakbonden maken samen met werkgevers in cao’s afspraken om de aanpassingen in de WW- en WGA-uitkeringen te repareren. Zo houden mensen die hun werk verliezen langer zekerheid over hun inkomen. Deze regeling komen sociale partners overeen via de CAO PAWW. Uitvoering van deze CAO is voor werkgevers en werknemers verplicht. De PAWW herstelt ook wel ‘de oude rechten’ op een WW- of WGA-uitkering.

Meer informatie over PAWW?
In de bijgevoegde documenten treft u een nadere toelichting.

PAWW-Afb-2019


Bezoekadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk

Postadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk