Stichting PAWW - Nieuwe regeling


Wat betekent de regeling PAWW voor u en uw medewerkers?
Onlangs bent u per brief geïnformeerd over de regeling PAWW. Maar wat betekent dat nu precies voor u en uw medewerkerkers? De WW- en WGA-uitkeringen zijn aangepast. Bij werkloosheid ontvangen werknemers minder lang een uitkering. Om dit op te vangen is de Private Aanvulling WW en WGA (PAWW) ontwikkeld door de sociale partners.

PAWW
Vakbonden maken samen met werkgevers in cao’s afspraken om de aanpassingen in de WW- en WGA-uitkeringen te repareren. Zo houden mensen die hun werk verliezen langer zekerheid over hun inkomen. Deze regeling komen sociale partners overeen via de CAO PAWW. Uitvoering van deze CAO is voor werkgevers en werknemers verplicht. De PAWW herstelt ook wel ‘de oude rechten’ op een WW- of WGA-uitkering.

Meer informatie over PAWW?
In de bijgevoegde documenten treft u een nadere toelichting.

PAWW-Afb-2019

Start seizoen Hollandse Nieuwe 2019

Vandaag werd bij de Visafslag van Scheveningen het 1e vaatje Hollandse Nieuwe geveild. Ook VNV was aanwezig en bood mee. Makro werd de winnaar van de veiling die maar liefst € 95.500 opleverde voor de Stichting Mag ik dan bij jou van Claudia de Breij. Vanaf woensdag 12 juni is de Hollandse Nieuwe weer volop verkrijgbaar in het land!

Veilig eerste vaatje
De start van het haringseizoen wordt traditioneel ingeleid door de veiling van het eerste vaatje, jaarlijks georganiseerd door het Nederlands Visbureau. Voorafgaand aan de veiling gaf een vakkundige jury hun oordeel over de inhoud van het eerste vaatje van 2019: Het is opnieuw een mooie, volvette haring! Tijdens de veiling werd er dan ook fanatiek geboden om het felbegeerde vaatje te bemachtigen. Met een laatste bod voordat de veilingmeester afhamerde werd Makro winnaar van het haringvaatje.

Vangst 2019
Een deskundig keurpanel, bestaande uit haringdeskundigen Arie Kuijt en Anneke Ouwehand-Heemskerk en chef-kok Erik Tas van Bij Erik uit Leidschendam, gaven hun oordeel over de haring: de vangst van 2019 is een gezonde, vette haring! Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau: ‘Het is elk jaar weer een spannende wedloop voor de haringvissers en Nederlandse haringgroothandelaren om tijdig de vangst van goede kwaliteit aan land te krijgen, te kunnen kopen en verwerken en om op tijd alle vishandels in Nederland te kunnen beleveren. Men blijft immers afhankelijk van de natuur die moet meewerken voor de kwaliteit en het blijft een kwestie van wilde jacht. De maatjesharing komt dezer weken per schip de haven van Noorwegen, Denemarken en Schotland binnen en wordt daar verwerkt voor de Nederlandse handel.

Ook dit jaar is de uitdaging aangegaan om man en macht voor de eerste verkoopdag woensdag 12 juni voldoende Hollandse Nieuwe beschikbaar te hebben om het seizoen te kunnen starten. En dat is weer gelukt. We kunnen starten met vette, malse haring. Overigens wordt het overgrote deel van de vangst 2019 nog de komende weken tot ongeveer half juli aangevoerd.

Bron: Nederlands Visbureau


Stemmen Nationale Haringtest

De inschrijving voor de Nationale Haringtest is inmiddels gesloten en achter de schermen wordt er hard gewerkt om de stemtool te vullen met deelnemers. Van 12 tot en met 30 juni kunt u weer stemmen op de lekkerste haring van uw provincie!

Voor de lekkerste haring gaat u naar uw lokale visspecialist!
Met die boodschap treedt de Stichting Promotie Visdetailhandel naar buiten tijdens de Nationale Haringcampagne 2019. Dit jaar is RadioNL mediapartner van deze grootschalige campagne. Via commercials en winacties wordt er in de aanloop naar de Hollandse Nieuwe en in de eerste weken van de verkoop uitgebreid promotie gemaakt voor u als visspecialist.

RadioNL
De luisteraars van RadioNL zijn erg betrokken bij hún favoriete Nederlandstalige radiozender en de artiesten die zij er dagelijks horen. Zij zijn gek op alles wat Nederlands is, dus ook op de Hollandse Nieuwe. Naast de commercials die zullen draaien op de momenten dat de zender het beste wordt beluisterd, maken luisteraars via de website van RadioNL kans op mooie prijzen. Deze week (week 23) kunnen luisteraars plaatsen winnen aan boord van een authentieke botter tijdens de Nationale Haringrace. Later deze maand maken luisteraars kans op een uitgebreid haringpakket met 50 haringen, Weizen bier en roggebrood. Deze laatste twee items worden beschikbaar gesteld door sponsors van de campagne Hertog Jan en Van der Meulen.

Contactloos Betalen
Hoofdsponsor van de Nationale Haringcampagne 2019 is Contactloos Betalen. Contactloos Betalen - via de bankpas en de mobiele telefoon – is in korte tijd enorm populair geworden. 60% van de pintransacties gaan al contactloos en het vervangt al veel kleine contante betalingen. Naast de trouwe gebruikers zijn er veel mensen die nog nooit contactloos hebben betaald. Een gemiste kans, want ook voor hen is contactloos betalen een prettige, gemakkelijke en hygiënische manier van afrekenen.

En voor ondernemers is Contactloos Betalen een uitkomst omdat de kassa-afhandeling sneller is waardoor de kosten van pinnen voor hen verder dalen. De Stichting Promotie Visdetailhandel is daarom erg blij met de samenwerking met de Betaalvereniging Nederland.

Visbeurs
De Nationale Haringcampagne 2019 kent haar climax tijdens de Visbeurs in Spakenburg op maandag 7 oktober. Aan het eind van de dag worden daar de provinciewinnaars bekend gemaakt van de Nationale Haringtest 2019. Hoofdsponsors van de Visbeurs Fishpartners en Smedes Fine Food dragen dit jaar ook substantieel bij aan de Nationale Haringcampagne. Een mooie geste, die nog eens onderstreept welk belang deze bedrijven hechten aan hun relatie met u als visspecialist. Kortom, vanuit de stichting Promotie Visdetailhandel en de sponsors van de campagne wordt er alles aan gedaan om de verkoop van Hollandse Nieuwe bij viswinkels en visverkoopwagens te stimuleren.

VNV en GFF slaan handen ineen voor etikettering

De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) en de Good Fish Foundation (GFF) gaan samen aan de slag om etikettering van vis bij viswinkels en viskramen in orde te maken. Adriaan van Moort (secretaris VNV en SVO-docent) deed deze toezegging in een uitzending van KASSA op zaterdag 16 februari. Het programma hield een enquête onder ruim 1.100 mensen en een meerderheid blijkt geïnteresseerd in de informatie over herkomst en vangstmethode van de vis en deze informatie ook terugzien op het etiket.

Wetgeving
Al sinds 2014 is het wettelijk verplicht op de etiketten onder meer de Latijnse naam, herkomst en gebruikte vangsttechniek te vermelden. Doel hiervan is transparantie van de keten zichtbaar te maken. Supermarkten doen dit wel, maar bij de vishandelaren ontbreekt het vaak aan deze informatie. Reden hiervoor is onder meer tijdgebrek; bij supermarkten wordt etikettering centraal geregeld, visboeren moeten dat zelf regelen. Er wordt weinig controle op handhaving uitgevoerd.

Etiketten
De GFF heeft een etiketsysteem ontwikkeld waarop de verplichte informatie staat. Vishandel Heeren van de Vis in Veenendaal gebruikt dit al en is tevreden. Het systeem wordt nu (gratis) aan 100 vishandelaren aangeboden om te implementeren in hun zaak. Het streven is om het de consument makkelijker te maken voor duurzame vis te kiezen.

Wat gaan de visspecialisten nu doen?
De uitzending van Kassa heeft ertoe geleid dat de branchevereniging van de visspecialisten aan tafel is gaan zitten met de Good Fish Foundation. Ze hebben afgesproken om samen een gratis etiketsysteem aan te bieden aan de visspeciaalzaken. Dat systeem is ontwikkeld door de Good Fish Foundation en maakt het voor de visverkopers stukken makkelijker om de verplichte informatie te geven. Ter stimulering krijgen de eerste honderd visspecialisten dit systeem gratis en worden ze allemaal individueel geholpen bij de het opstarten ervan.

Aanmeldformulier Etiketsysteem

VNV steunt The Seafood Shop

The Seafood Shop aan de Leidsestraat in Amsterdam is al geruime tijd in een juridische strijd verwikkeld met de gemeente Amsterdam. De reden: de fraaie visspeciaalzaak van eigenaar Pepijn de Visscher verkoopt naast verse vis om mee naar huis te nemen ook kibbeling, oesters en haring om direct te consumeren. En dat is volgens de gemeente Amsterdam tegen de regels.

Nieuwe regels
Vlak na de ingang van het tienjarige huurcontract in 2017, voerde de gemeente Amsterdam nieuwe regels in. Die regels waren opgesteld om de wildgroei aan toeristenwinkels in te perken. Bij de handhaving in 2018 bleek echter dat de nieuwe regels ook een ambachtswinkel als The Seafood Shop raken. Het gevolg is dat The Seafood Shop geen producten voor directe consumptie meer mag verkopen. Dat heeft het College van B&W afgelopen maand laten weten in reactie op het bezwaar dat werd aangetekend door Pepijn de Visscher.

Visie brancheorganisatie
De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten vreest dat het standpunt van de gemeente Amsterdam er toe leidt dat geen enkele viswinkel zich meer kan vestigen in het centrum van de hoofdstad. Interim-voorzitter Karel van den Heuvel daarover: “Directe consumptie van bijvoorbeeld haring of kibbeling draagt sinds jaar en dag substantieel bij aan de omzet van vrijwel iedere visdetaillist in Nederland. De manier waarop de gemeente Amsterdam de nieuwe regels interpreteert, betekent de doodsteek voor visspeciaalzaken als The Seafood Shop. De gezonde en duurzame voedingsoptie vis wordt op deze manier voor veel inwoners en bezoekers van Amsterdam minder toegankelijk. Daarnaast hoort een visspeciaalzaak wat ons betreft gewoon thuis in het Nederlandse straatbeeld.”

Steun voor The Seafood Shop
The Seafood Shop is voornemens om te gaan procederen tegen de uitspraak van het college, maar kan de bijbehorende kosten niet volledig zelfstandig ophoesten. Daarom is er een crowdfundingsactie gestart. Om het belang van deze zaak te onderschrijven draagt de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten een bedrag van € 1.000,- bij aan deze actie en hoopt dat de gemeente Amsterdam haar eerdere standpunt heroverweegt.

Vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met Karel van den Heuvel, interim-voorzitter en beleidsadviseur van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten via telefoonnummer 06-50932172 of info@vankarel.nl.

Supportersnieuws: BIO Logisch toch?

De plastic tasjes verdwijnen al langzaam uit het straatbeeld en worden vervangen door de papieren tassen.

Bent u ook op zoek naar de geschikte biologische verpakkingsmaterialen voor uw producten?

Korting op zorgverzekering via VNV

Het is verstandig om ieder jaar te controleren of je huidige zorgverzekering nog de beste keus is. Mogelijk is er iets veranderd in jouw thuissituatie maar ook de voorwaarden van de Zorgverzekeraar kunnen zijn aangepast. Met de juiste zorgverzekering kun je veel geld besparen. 

Voor het vergelijken en eenvoudig oversluiten kunnen VNV-leden gebruik maken van de Zorgverzekeringvergelijker van VNV Risk. VNV-leden en diens werknemers profiteren van een collectiviteitskorting van 10% op de basis- en aanvullende verzekeringen bij VGZ.

Loopt jouw zorgverzekering al bij VGZ maar nog niet via VNV Risk? Geef dat aan in de Zorgverzekeringvergelijker en maak ook gebruik van de korting.

Supporternieuws van Barneveld verpakkingen: Vorstelijk verpakken

Een luxe product zoals een verse zalm of een prachtige vis schotel verdient het om vorstelijk verpakt te worden.

Bestel nu vanaf 150 stuks en laat de naam van uw afnemer op de standaard doos indrukken. Vanaf 500 stuks drukken we alles full colour! 

Meer informatie:
verkoop@barneveld-verpakkingen.nl of bel 0318-581916
 

Supporternieuws van Barneveld verpakkingen: Vorstelijk verpakken

Adri & Zoon Yerseke gaat uitbreiden

Tien jaar na de nieuwbouw in de Olzendepolder gaat visleverancier Adri & Zoon Yerseke opnieuw uitbreiden. Het huidige pand biedt onvoldoende ruimte om de groei en de veranderde rol van het bedrijf te faciliteren. Om meer ruimte te creëren komt er een aanbouw aan de voor- en zijkant van het pand. De nieuwe indeling en vormgeving van het pand worden bepaald door de werkprocessen, Arbo-technische zaken en duurzaamheid.

Met uitbreiding krijgt Adri & Zoon een grotere fileerafdeling voor zalm en witvis. “We zetten zwaar in op dienstverlening, het ontzorgen van onze afnemers. Het creëren van toegevoegde waarde voor elk product staat daarbij centraal. Om ook grotere partijen vis op klantspecificaties te kunnen verwerken hebben we simpelweg meer ruimte nodig”, zegt woordvoerder Erwin Bastemeijer tegen Visserijnieuws.

Adri & Zoon Yerseke

Het familiebedrijf Adri & Zoon levert vis, schaal- en schelpdieren en zeegroenten aan zowel de ambulante handel als visdetaillisten in de wijde regio. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het bedrijf, want ook de volgende generatie moet zich vis, schaal- en schelpdieren kunnen bezighouden. Daarom streeft het bedrijf er naar om op een eerlijke en duurzame manier met alle producten om te gaan.

Bron: Vismagazine

Gemeente Amsterdam dwingt The Seafood Shop tot sluiting.

De gemeente Amsterdam heeft onlangs aangekondigd om visspecialiteitenzaak The Seafood Shop te zullen gaan sluiten.

De haring en kibbeling die men verkoopt, en de Engelse teksten die men hanteert, zouden in strijd zijn met het voorbereidingsbesluit van 6 okt jl. om ‘toeristenwinkels' te weren en de stad ‘leefbaar' te houden.

De eigenaren (Familie de Visscher) proberen vanaf de opening juist iets toe te voegen aan de Amsterdamse binnenstad. Geen Nutella, donut- of ticketwinkel, maar een ambachtelijke viswinkel met meer dan 70 verschillende visproducten van hoge kwaliteit. Precies zoals men 35 jaar geleden in Helmond een eerste winkel opende.

Het spreek voor zich dat men er alles aan doet om de winkel te behouden.

Reactie VNV:
De VNV volgt de ontwikkelingen rondom het voornemen van de Gemeente Amsterdam met bovengemiddelde interesse. Op basis van eigen ervaringen en de werkwijze van haar leden stelt de branchevereniging vast dat:

•    Binnen de Nederlandse viswinkelbranche het frituren van vis en de verkoop van gebakken vis (kibbeling, lekkerbekken, inktvisringen) heel gebruikelijk is. Bij vrijwel elke viswinkel zorgt dit voor een substantieel deel van de omzet.
•    Het assortiment (Broodje haring en kibbeling/lekkerbekken) door de consument niet direct bestempeld wordt als fastfood. Men zal een viszaak dan ook niet omschrijven als een fastfoodzaak.
•    De meeste viswinkels een (beperkte) zit/sta-ruimte hebben om een broodje (haring) te eten.  Voor menig ondernemer is dit een wezenlijk onderdeel van zijn/haar viswinkel.
•    In iedere viswinkel wordt 'eten bereid'. Van het maken van maaltijden tot het vers bakken van kibbeling.

Via de facebookpagina van The Seafood Shop kunt u de ontwikkeling nauw volgen en kunt u uw collega-ondernemer steunen.

Barbecueën wordt een healthy pleasure met Verstegen: van Pure producten tot sauzen zonder toegevoegde suikers

Verras uw klanten dit seizoen met geweldige smaken om onbezorgd van te genieten, met het verantwoorde BBQ-assortiment van Verstegen. Van een fosfaatvrije alles-in-één mix voor BBQ worsten tot intense smaakbelevingen die u creëert met onze Rich Taste Marinades. En omdat geen barbecue compleet is zonder heerlijk sausje: onze Guilt Free sauzen zónder toegevoegde suikers of zoetstoffen, maar mét een geweldige smaak. Zo maakt u van barbecueën een healthy pleasure.

Puur gemak met de fosfaatvrije alles-in-één mix voor barbecueworst
Dit barbecueseizoen mag de barbecueworst natuurlijk niet ontbreken. Daarom komt Verstegen, speciaal voor deze hardloper, met een complete en verantwoorde mix voor barbecueworst. Een unieke alles-in-één mix die gemak combineert met pure, verantwoorde ingrediënten. Zo bevat de mix al binding, waardoor u dit niet meer apart hoeft toe te voegen. Bovendien is de mix fosfaatvrij waardoor deze onder ons Pure label valt en dus geen declarabele allergenen bevat. Laat uw inspiratie de vrije loop, want de mix voor barbecueworst heeft een heerlijke basissmaak waar u zelf uw eigen onderscheidende smaaktwist aan kan geven. Kies zelf uw vleessoort en laat het vuur ontbranden!

Intense smaken tot diep van binnen met Rich Taste Marinades
Verstegen laat u dit barbecue seizoen verantwoord variëren met marineren. De nieuwe Rich Taste Marinades zijn namelijk op een combinatie van olie-en waterbasis en geven daardoor een intense smaak tot in het hart van het product én een prachtige glans. De inwerktijd van 12 uur zorgt ervoor dat de marinades dieper in het product trekken en dat het product heerlijk mals en langer houdbaar wordt. Of het nu om vlees, vis, halal of vegetarische producten gaat. Sommige marinades vallen bovendien onder ons Pure label en bevatten dus geen declarabele allergenen. Bied uw klanten dit barbecue seizoen verantwoorde variatie met de intense smaken van Rich Taste Marinades. Dé marinades voor de bewuste barbecue.

Feel free, live free, choose free: Guilt Free zero added sugar sauzen
Ideaal voor bij de Bewuste Barbecue: Guilt Free sauzen. De eerste sauzen zónder toegevoegde suikers of zoetstoffen, maar mét een geweldige smaak. Het beste van beide werelden dus. De sauzen zijn gemaakt van de mooiste kruiden en specerijen en bevatten geen declarabele aller genen en alleen van nature aanwezige suikers. Nu kunt u uw klanten een gezonder alternatief voor sauzen serveren en tóch smaak laten leiden. Guilt Free sauzen biedt uw klanten de vrijheid om een bewuste keuze te maken die tegelijkertijd ook het lekkerst is. Guilt Free.

Bron: Verstegen



Bezoekadres

Fokkerstraat 2
3823 LD Leusden

Postadres

Postbus 185
3830 AD Leusden