covid-19-49602541920

Coronadossier

Op deze pagina tref je informatie aan over het coronavirus. Denk hierbij aan informatie over directe consumptie, overheidsmaatregelen en regelingen en meer.

Lobby VNV

De VNV heeft in deze maanden de belangen van u als lid behartigd door informatieverstrekking via de website en facebook. Maar ook door overleg en afstemming met diverse andere partijen zoals de CVAH, VNV ZorgPortaal en het RIVM.

Mondkapjesplicht

 

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, wil het kabinet het dragen van een mondkapje in onder andere winkels, musea, restaurants en theaters vanaf 1 december verplichten. Ook in het onderwijs (met uitzondering van de basisschool) moeten mensen dan een mondkapje gaan dragen. Voor contactberoepen geldt de regel zowel voor de klant als de professional, zoals de kapper of de rij-instructeur. In het openbaar vervoer was een mondkapje al verplicht, maar voortaan is dit ook het geval in stations en bij bus- en tramhaltes. De mondkapjesplicht geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Wie de regel niet naleeft, riskeert een boete van 95 euro.

Wat betekent dit voor de visspecialist?
Jouw medewerkers en jijzelf dragen een mondkapje tijdens het werk. Ook als de winkel gesloten is. De klant dient ook een mondkapje te dragen. 

Valt de productieruimte onder ‘publieke ruimte’?
Ja, de productieruimte valt onder de definitie van publieke ruimte. Ook hier dragen jij en je medewerkers een niet-medisch mondkapje om elkaar te beschermen.

En boven de bakoven?
Het beste is om ook het mondkapje te dragen of een faceshield.

Mag een face shield ook?
Ja, dit mag. Minister de Jonge van Ministerie VWS heeft het volgende gezegd in de Tweede Kamer tijdens het vragenuurtje op 24 november:

“Een faceshield is geen alternatief voor een mondkapje. Dat wil zeggen voor de klant. De werkgever kan wel tegen werknemers zeggen dat ze niet de hele dag een mondkapje op hoeven. Dat is ook niet goed voor hun gezondheid. De werknemers mogen dan faceshield dragen, maar wel een echt faceshield en niet een faceshield dat alleen voor de mond zit.”

Wat betekent dit voor de werknemer?

  • Als werkgever kun jij besluiten om jouw werknemers een volledig faceshield te laten dragen, al dan niet (over de dag) afgewisseld met een niet-medisch mondkapje. Let op: alleen een volledig face shield is toegestaan, d.w.z. die het gehele gezicht beschermd is toegestaan.
  • Een faceshield (de zogenaamde halve face shield) die alleen de mond bedekt, is niet toegestaan.

Het beste is om een niet-medisch mondkapje te dragen. Het is aan jou als werkgever om te besluiten wat je beschikbaar stelt aan je medewerkers.

Meer informatie is ook te vinden op de website van de Rijksoverheid

Belangrijk is dat personeel onderling nog steeds afstand van elkaar houdt. Houd er rekening mee dat spatschermen niet dezelfde werking hebben als mondkapjes. Er kan nog steeds lucht langszij stromen.

Moeten ik en mijn medewerkers een mondkapje in de winkel dragen voor openingstijd én na sluitingstijd?
Ja. Als jij en je team de winkel aan het voorbereiden zijn voor openingstijd, dan draagt iedereen een mondkapje. Dit geldt ook na sluitingstijd als je met je team aan het schoonmaken bent. Dus ook als je voor kerst de kerstbestellingen aan het maken bent, dan draagt iedereen een mondkapje. Ter bescherming van elkaar.

De gemeente ziet toe op de handhaving van de maatregelen. Als ondernemer wordt er van jou verwacht dat de geldende maatregelen worden nageleefd dor jezelf, je medewerkers en jouw klanten. Gebeurt dit niet, dan kan een boete of zelfs sluiting het gevolg zijn. 

Moet ik klanten aanspreken op het niet dragen van een niet-medisch mondmasker?
Ja, jij hebt als ondernemer de plicht om te handhaven op de geldende maatregelen. Doe je dit niet, dan riskeer jij een boete. Daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld een raamposter met jouw huisregels op te hangen zichtbaar bij de deur en in de winkel. 

Let op: het dragen van een mondkapje is een verplichting die geldt bovenop de algemene basisregels zoals 1,5 meter afstand houden van anderen en het toepassen van de hygiëneregels (vaak handen wassen, hoesten en niesen in elleboog). 

Meer informatie is te vinden op de website van de Rijksoverheid

 

Boetes

 

Moet ik klanten aanspreken op het niet dragen van een niet-medisch mondmasker?
Ja, spreek je klant aan. De klant krijgt een boete van 95 euro. In principe krijg jij als ondernemer geen boete. Door de politie/boa wordt gehandhaafd of de maatregelen worden nageleefd. Als zij van mening zijn dat het niet goed gaat, kan er handhavend worden opgetreden. In ernstige gevallen kan dit zelfs sluiting van de winkel betekenen.

Het is belangrijk om de raamposter op te hangen zichtbaar bij de deur en in de winkel. 

Moet ik als ondernemer de wet handhaven?
Als ondernemer heb jij een zogenoemde zorgplicht. Dat betekent dat jij ervoor moeten zorgen dat iedereen in jouw onderneming de wettelijke verplichtingen in acht kan nemen. Dat doen je door bijvoorbeeld duidelijke looprichtingen aan te geven, een deurbeleid te voeren, desinfecteermiddelen ter beschikking te stellen en mondkapjes voor het personeel. Wie dat na een aanwijzing van de burgemeester nog niet doet, riskeert een boete van maximaal 4.350 euro. De zorgplicht betekent niet, dat een ondernemer de mondkapjesplicht voor klanten moet handhaven.

Wie krijgt de boete als klanten geen mondkapje (willen) dragen?
De klant. Een ondernemer is niet verplicht de mondkapjesplicht voor klanten te handhaven. Wel kan jij de klant aanspreken op het niet dragen van een mondkapje. Als de klant niet onder een uitzondering valt, kan jij de klant vragen de zaak te verlaten. Doet die dat niet, dan kan de politie worden ingeschakeld. De klant kan een boete van 95 euro krijgen.

Meer informatie lees je hier

Maatregelen per 13 oktober

Dit zijn de maatregelen die van kracht zijn:

  • Binnen (niet in de thuissituatie) en buiten bestaat een groep uit maximaal 4 personen van verschillende huishoudens.
  • Draag vanaf 13 jaar een mondkapje in de publieke binnenruimtes en in het OV.
  • Alle eet- en drinkgelegenheden sluiten de deuren. Afhalen blijft wel mogelijk.
  • Locaties met een gecombineerde functie sluiten het deel met horecafunctie.
  • Winkels in de detailhandel sluiten uiterlijk om 20:00 uur. Koopavonden worden afgeschaft. Levensmiddelenwinkels mogen wel later openblijven.
  • Evenementen zijn verboden, met uitzondering van onder andere markten voor levensmiddelen.
  • Winkels voeren een deurbeleid waardoor het binnen niet te druk wordt.
  • Bij bijvoorbeeld monumenten, bibliotheken en musea geldt dat bezoek moet plaatsvinden op basis van een reservering per tijdvak met uitzondering van detailhandel en markten voor levensmiddelen.
Gedeeltelijke-lockdown

Regels directe consumptie veranderd

Op de persconferentie van 13 oktober is aangekondigd dat directe consumptie in horeca en horecagedeeltes gesloten dienen te worden.

Dit betekent dat verkoop voor directe consumptie niet meer is toegestaan. 

Geef belegde broodjes of warme vis verpakt mee

Zorg ervoor dat klanten hun belegde broodje of warme kibbeling niet terplekke kunnen consumeren, dus scherm je horecagedeelte af. Plaats geen statafels o.i.d. bij je bij de winkel, wagen, kraam of kiosk.

Mondkapjes

Waar geldt het dringende advies om een mondkapje te dragen?
Vanaf 30 september geldt het dringende advies aan alle mensen vanaf 13 jaar om (niet-medische) mondkapjes te dragen in publiek toegankelijke binnenruimtes zoals winkels, musea, gemeentehuizen, stations, vliegvelden, parkeergarages, benzinestations, theaters en concertzalen en bij de uitvoering van contactberoepen, zowel voor de dienstverlener als de klant.

Bij dit advies blijft steeds de anderhalve meter afstand regel gelden.

Zoals op 13 oktober ook is benadrukt tijdens de persconferentie, is het nog geen verplichting, maar is het wel een zeer dringend advies om een mondkapje te dragen, door klanten maar ook door werknemers. De regering heeft het voornemen om dit advies zo snel mogelijk om te zetten naar een verplichting op basis van de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19. Dit betekent dat een niet-medisch mondkapje verplicht wordt voor iedereen van 13 jaar of ouder, dus ook iedereen die werkt in winkels. Wij houden je op de hoogte van deze ontwikkeling.

Meer informatie op website van de Rijksoverheid

Ben ik verplicht aan dit advies op te volgen?
Nee, het is een dringend advies, nog geen verplichting. Je mag als ondernemer de klanten verplichten een mondkapje te dragen in de winkel en kunt hier op handhaven. Als ondernemer beslis jij hier over.

Hoe communiceer ik dit aan mijn klanten?
Kies jij ervoor om klanten alleen toe te laten met een mondkapje? Zorg dan wel dat dit goed zichtbaar is, voordat de klant de winkel betreedt. 

Hier vind je communicatiemiddelen ontwikkeld door de Rijksoverheid. 

Moeten medewerkers en klanten een mondkapje op in winkels?
In heel Nederland geldt een dringend advies om een niet-medisch mondkapje te dragen in alle voor publiek toegankelijke gebouwen en overdekte gebieden, zoals winkels, parkeergarages, benzinestations en bij de uitvoering van contactberoepen zoals de kapper. Een winkelier kan besluiten om in zijn zaak een mondkapje te verplichten. In dat geval mogen bezoekers geweigerd worden die geen mondkapje dragen.

Het dringende advies is dus ook van toepassing op medewerkers en jijzelf. Omdat het vooralsnog een (zeer) dringend advies is, ligt de beslissing om een mondkapje te laten dragen door medewerkers bij jou. 

Belastingen

Er zijn diverse maatregelen getroffen voor jou als ondernemer als het gaat om belastingen. Zo is er uitstel mogelijk en zijn rentes verlaagd. 

Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kunnen werkgevers onbelaste vergoedingen aan werknemers geven. De vrije ruimte die werkgevers hebben om deze onbelaste vergoedingen te geven wordt eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever.

Werkgevers die daar ruimte voor hebben kunnen hun werknemers in deze moeilijke tijd extra tegemoet te komen, bijvoorbeeld door het verstrekken van een bloemetje of een cadeaubon.

Vragen en antwoorden over het coronavirus

Je kan de kans op besmetting zo klein mogelijk houden, maar helemaal voorkomen kun je het niet. Hoe ga je ermee om op de werkvloer? Op de meest gestelde vragen vind je hier een antwoord.

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen?

Laat medewerkers regelmatig en goed hun handen wassen, zorg daarbij voor voldoende papieren handdoeken en zeep.

Het is aan te raden om regelmatig voorwerpen schoon te maken die door veel verschillende mensen worden aangeraakt. Denk aan: pinapparataten, toonbank, kassa's, weegschalen, handgrepen, deurklinken, stoelen en tafels, kranen, zeepdispensers, telefoons, toetsenborden.

Mijn medewerker meldt zich ziek en zegt dat hij of zij vermoedt het coronavirus te hebben. Wat dan?

Laat de medewerker telefonisch contact zoeken met de huisarts. Wacht eerst het oordeel van de huisarts en GGD af voordat je verdere maatregelen neemt. Volg richtlijn van RIVM, check het hier. Vergeet niet de ziekmelding door te geven aan de arbodienst zoals gebruikelijk bij iedere ziekmelding.

Wat moet ik doen als een medewerker op het werk coronavirus verschijnselen krijgt?

Laat de medewerker direct naar huis gaan en telefonisch contact opnemen met de huisarts. De medewerker dient zich volgens de gebruikelijke procedure ziek te melden. Laat de medewerker met jou contact opnemen indien hij/zij positief getest is op het coronavirus. Voor elke werkplek geldt dat een protocol van GGD in werking treedt als door contacten van de medewerker de kans bestaat op besmetting op de werkplek. Dat protocol bepaalt welke maatregelen worden genomen.

Als één van mijn medewerkers het coronavirus heeft, moet ik dan andere medewerkers ook naar huis sturen?

Nee. Laat medewerkers pas naar huis gaan als deze ziekteverschijnselen vertonen zoals verkoudheidsklachten of verhoging. Volg hierbij de richtlijn van RIVM.

Tenslotte! Je wilt niet dat essentiële werkzaamheden stil komen te liggen. Maak daarom een noodplan. Breng in kaart wat de vitale onderdelen van jouw bedrijf zijn, welk werk moet echt doorgaan en welke mensen zijn hierbij betrokken. Denk alvast na over mogelijke vervanging en vergeet ook jezelf niet.
Bekijk of er werkzaamheden zijn die naar voren geschoven kunnen worden. En misschien is er (uitzoek)werk dat thuis of op een andere locatie gedaan kan worden voor het geval een medewerker in quarantaine moet, maar niet ziek is.



Bezoekadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk

Postadres

Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk