Waarom betaal je als geen VNV-lid een service abonnement voor de digitale hygiënecode? Alle uitgaven van de hygiënecode tot nu toe zijn gemaakt en verspreid door het Productschap Vis. Je betaalde heffing aan het productschap en kreeg daar o.a. de hygiënecode voor terug. Zoals je weet bestaat het productschap echter niet meer. De VNV heeft als brancheorganisatie voor de vis detailhandel deze taak overgenomen. De nieuwe hygiënecode is nog samengesteld onder toezicht van het Productschap Vis, maar alle toekomstige veranderingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de VNV.
De verschijningsvorm van de nieuwe hygiënecode is gemoderniseerd en digitaal beschikbaar. Op www.hygienecode.visstartpunt.nl staan alle onderdelen duidelijk beschreven. Ook de registratieformulieren, die vroeger als bijlage met de code werden meegestuurd, kun je rechtstreeks op de website invullen, maar ook uitprinten als je dat handiger vindt.
Om jou te kunnen blijven voorzien van een actuele en juist werkende digitale hygiënecode vraagt de VNV aan niet-leden een bijdrage van €150 per jaar. In het serviceabonnement is opgenomen:
Het service abonnement gaat in op datum van ondertekening. Het abonnement loopt van 1 januari t/m 31 december van elk jaar en wordt zonder opzegging van uw zijde jaarlijks verlengd. Het abonnement dient aan het einde van de looptijd schriftelijk te worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen.
De hygiënecode is beschikbaar voor iedereen die vis(producten) verkoopt aan de consument. Of je nu een haringkar, een marktkraam, een verkoopwagen of een winkel hebt, je moet voldoen aan de hygiëneregelgeving zoals die beschreven staat in de code.
In het VNV lidmaatschap is het serviceabonnement voor de hygiënecode opgenomen. Meer informatie over het VNV lidmaatschap, de beschikbare diensten en de kosten treft lees je op de lidmaatschappagina.